ایرانیان جهان
درخواست از انگلیس برای فشار به عربستان جهت آزادی شاهزاده محبوس
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 15:53:15
ایرانیان جهان - ایسنا / مشاور حقوقی شاهزاده بسمه بنت سعود از انگلیس خواست بر مقامات ریاض برای آزادی این شاهزاده فشار بیاورند.
به نقل از روزنامه گاردین، هنری استرامانت، مشاور حقوقی بسمه بنت سعود، شاهزاده عربستانی و لوسی رای، از سازمان حقوق بشر انگلیس در دونامه به دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس و بارونس پاتریشیا اسکاتلند، دبیرکل کشورهای مشترک المنافع خواهان فشار بر مقامات عربستان برای آزادی وی و دخترش "سهود الشریف" شدند.
آن‌ها در این نامه اعلام کردند، بسمه بنت سعود از بیماری قلبی رنج می‌برد که معالجه پزشکی فوری را می‌طلبد و اگر آزاد نشود جانش در خطر است.
شاهزاده بسمه 57 ساله که کوچکترین فرزند سعود بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان است، دو سال پیش حین رفتن برای معالجه به سوئیس بازداشت و به زندان الحائر منتقل شد.
در این نامه آمده است: ما امیدواریم که برای آزادی شاهزاده و دخترش تلاش کنید چراکه هر دو شهروند کشورهای مشترک المنافع هستند.
استرامانت و رای در نامه خود به وزیر خارجه انگلیس آورده‌اند: شاهزاده بسمه به دفاع از حقوق بشر مشهور است و روابط مستحکمی با انگلیس دارد و آنجا درس خوانده است. احتمالا بسمه به دلیل حمایت از آزادی‌ها در عربستان و روابط مستحکم با محمد بن نایف، ولیعهد سابق بازداشت شده است.
در این نامه از راب و اسکاتلند خواسته شده پرونده بسمه را با مقامات عربستان در میان بگذارند و از هر وسیله دیپلماتیک و قانونی استفاده کنند.
سفارت عربستان در واشنگتن هنوز واکنشی به این درخواست‌ها نداشته است اما هیئت عربستان در دفتر سازمان ملل در ژنو، شاهزاده بسمه را به ارتکاب جرایم جنایی حقوقی متهم کرد که شامل تلاش برای سفر غیرقانونی به خارج از عربستان است. سهود نیز به اتهام جرایم اینترنتی بازداشت شده است.
آوریل 2020 شاهزاده بسمه از پادشاه و ولیعهد عربستان خواست او را آزاد کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/228739/درخواست-از-انگلیس-برای-فشار-به-عربستان-جهت-آزادی-شاهزاده-محبوس
بستن   چاپ