ایرانیان جهان
اعتراف مکرون به شکنجه و قتل یک مبارز الجزایری توسط ارتش فرانسه
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 16:38:00
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / رئیس جمهور فرانسه به جنایت ارتش این کشور در شکنجه و قتل یک مبارز آزادی‌طلب الجزایری اعتراف کرد.
مکرون روز سه شنبه اعتراف کرد که علی بومنجل، مبارز آزادی خواه الجزایری در طول جنگ استقلال این کشور شکنجه شده و سپس به قتل رسیده است. این اعتراف در حضور نوه‌های بومنجل صورت گرفت. 
کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: بومنجل در جریان نبرد الجزیره بدست ارتش فرانسه دستگیر و شکنجه شد و سپس در 23 مارس 1957 کشته شد. بر اساس این بیانیه، مکرون به نوه‌های بومنجل گفت: علی بومنجیل خودکشی نکرد. او شکنجه و سپس کشته شد.
این بیانیه می‌افزاید: پل اوسارسس، رئیس سابق اطلاعات فرانسه در الجزایر در سال 2000 اعتراف کرد که دستور مرگ بومنجل را داده و قتل را خودکشی اعلام کرده است.
رئیس جمهور فرانسه پیش از این تنها با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در خصوص مبارزات دوران استقلال الجزایر موافقت کرده و هیچگاه حاضر به عذرخواهی از جنایات فرانسه در دوران استعمار این کشور نشده بود.
الجزایر بارها از فرانسه ‏خواسته به درد و رنج هایی که ‏در طول استعمار الجزایر بر ‏مردم این کشور تحمیل کرده ‏است به طور رسمی اذعان کند.‏
مکرون در دوران نامزدی ریاست جمهوری فرانسه گفته بود استعمار ‏الجزایر از سوی فرانسه جنایت علیه بشریت بوده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/229276/اعتراف-مکرون-به-شکنجه-و-قتل-یک-مبارز-الجزایری-توسط-ارتش-فرانسه
بستن   چاپ