ایرانیان جهان
درخواست‌ها برای استعفای وزیر اول اسکاتلند بالا گرفت
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 16:38:13
ایرانیان جهان - ایسنا / نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند تحت فشاری شدید است تا از بابت اتهامات مطرح شده علیه او مبنی بر اینکه پارلمان کشورش را گمراه کرده پاسخگو باشد و قرار است در ضمن بالا گرفتن تقاضاها برای استعفایش اسناد و مدارکی را در این پارلمان مطرح کند.
به نقل از گاردین، این اتهامات از سوی آلکس سالموند، مرشد سیاسی سابقش مطرح شده‌اند، آن هم بعد از آن که یک سری توصیه‌های حقوقی سابقا مخفی و اسناد و مدارک جدید مربوط به شاهدان منجر به تقاضاها برای استعفای او از سمت وزیر اولی شده‌اند.
استورجن امروز چهارشنبه قرار است اسناد و مدارک را در اختیار یک کمیته فراحزبی تشکیل شده با هدف بررسی تحقیقات داخلی دولت اسکاتلند در سال 2018 در مورد موارد متهم ساختن آلکس سالموند به اذیت و آزار جنسی، قرار دهد.
وزیر اول اسکاتلند با حساسیت درباره این که چرا دولتش به دفاعیه‌هایش در جریان بررسی قضایی راه افتاده از سوی سالموند در ماه اوت 2018 با هدف بررسی مدیریت آن در قبال ادعاهای مربوط به اذیت و آزار ادامه داده، مواجه است.
این توصیه‌های حقوقی سابقا محرمانه نهایتا سه شنبه شب برای کمیته تحقیقات و بعد از مخالفتهای مکرر دولت اسکاتلند با انتشار آن انتشار پیدا کردند.
دانکن همیلتون، یکی از وکلای سالموند در نامه‌ای به یک کمیته پارلمان اسکاتلند که سه شنبه عصر ارائه شد از ادعای این وزیر اول سابق اسکاتلند مبنی بر اینکه استورجن پیشنهاد مداخله در تحقیقات اولیه به نمایندگی از سالموند را در یک نشست خصوصی در خانه‌اش در دوم آوریل 2018 را داده، حمایت کرد.
همیلتون همچنین بیان داشت که یکی از دستیاران سابق سالموند به نام جئوف آبردین، اوایل مارس 2018 به او گفت که نام یکی از شاکیان سالموند به او فاش شده است. این روایت از اتفاقات از سوی کوین پرینگل، مشاور سابق در زمان وزیر اولی سالموند، تایید شده است.
هم همیلتون و هم پرینگل همچنین ادعای سالموند به کمیته در روز جمعه گذشته درباره هماهنگ شدن یک نشست بین استورجن و آبردین برای 29 مارس 2018 در دفتر وی در پارلمان با هدف اعلام شده هماهنگی نشست در خانه استورجن برای چهار روز دیگر را مورد تایید قرار دادند.
استورجن مکررا گفته از این فرصت برای رسیدگی دقیق به ادعاهای مطرح شده از سوی مرشد سیاسی سابقش استفاده می‌کند.
وزیر اول اسکاتلند نقض قوانین منصبش توسط خود و همچنین ادعاهای سالموند درباره این که افراد نزدیک به او از جمله شوهرش پیتر مورل، رئیس اجرایی حزب ملی اسکاتلند، علیه او دسیسه چینی کرده‌اند را رد کرده است.
چند روز پیش او سالموند را متهم به "ایجاد یک واقعیت جایگزین کرد که در آن ارگانهای دولت همگی بخشی از یک تئوری خصمانه علیه او با هدف منحرف کردن سوالها درباره عملکرد گذشته‌اش هستند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/229282/درخواست‌ها-برای-استعفای-وزیر-اول-اسکاتلند-بالا-گرفت
بستن   چاپ