ایرانیان جهان
سرمقاله آفرینش/ چرا کرونا در خوزستان همچنان سیر صعودی دارد؟
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 16:40:24
ایرانیان جهان - آفرینش / « چرا کرونا در خوزستان همچنان سیر صعودی دارد؟ » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
کرونا در خوزستان همچنان سیر صعودی دارد، خبری که نشان از شرایط بحرانی و اضطراری این استان دارد؛ استانی با 11 شهرستان قرمز!
اما چرا خوزستان ناگهان در چنین وضعیت بحرانی قرار گرفت؟ شاید یکی از عمده‌ترین دلایل آن، ‌در کنار باز بودن مرزهای این استان با کشورهای همسایه، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان مردم باشد. پروتکل بهداشتی تنها استفاده از ماسک نیست، بلکه شرکت نکردن در دورهمی‌ها، عزاها و عروسی‌هاست، اما گویا در این ناحیه از سرزمین‌مان، مردم چندان که باید و شاید، در این مورد از خود اهتمام و توجه نشان نمی‌دهند، در جایی‌که به گفته ستاد مدیریت کرونای خوزستان، یک مبتلا به کرونای جهش یافته، 123 نفر را می‌تواند آلوده کند، هنوز مردم در این ناحیه برای فوتی‌های کرونایی و غیرکرونایی، تشییع جنازه‌های چندصد نفری برگزار می‌کنند، و طبعا در این مجامع، رعایت‌ فاصله‌های فیزیکی، اتفاق نمی‌افتد.
 یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توجه به برخی پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط کشورمان، فرهنگ خاص حاکم بر آن جامعه است، خوزستان نیز از آن مناطقی است که درگیر خرده فرهنگ‌های ویژه‌ای است که مردم را خواسته و ناخواسته، با مشکلاتی در انجام برخی مراسم مواجه می‌کند، پرجمعیت بودن و خرج فراوان کردن برای یک مراسم عزا یا عروسی، یکی از خصیصه‌های مردمان این استان است. با توجه به همین خرده فرهنگ باید مسئولان مختلف این استان، به نحوی در پی فرهنگ‌سازی و آگاه کردن مردم باشند و این آگاهی‌بخشی، تنها با صدور چند اطلاعیه و انتشار اخبار مختلف در زمینه فوتی‌های کروناویروس، کارساز نیست. مسئولان پزشکی، فرهنگی و اجتماعی خوزستان که حتما خود نیز بخشی از این مردم هستند، از فرهنگ و رسوم خاص اهالی این ناحیه باخبرند و باید بتوانند با لطایف‌الحیلی، مردم را نسبت به عدم اجرای مراسمی تا این حد پرجمعیت نه تنها آگاه بلکه قانع کنند. این روش اقناعی است که این روزها به نظر مهم می‌رسد وباید در این زمینه از معتمدان استان، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان کمک گرفته شود و در برخی موارد این اطلاع‌رسانی و اقناع باید در شرایطی چنین بحرانی، محله به محله و حتی خانه به خانه انجام گیرد. ضمن این‌که به گفته برخی از پزشکان و روسای چندین بیمارستان، آیا بهتر نیست با شرایط ویژه‌ای که این استان درگیر آن شده، بخشی از واکسیناسیون اورژانسی در این استان صورت بگیرد؟ طبعا بستن مرزها و راه‌های ورود و خروج به این شهر در این مدت نشان داده که روش‌های کارسازی نبوده‎اند، بماند که شخص وزیر بهداشت نیز از دیرکرد در مورد بستن مرزهای این استان با کشورهای همسایه گله‌مند است. حتی قطع کردن برق بازارهای شهر اهواز، برای جلوگیری از حضور مردم در بازار برای گشت‌وگذار و خریدوفروش نیز، گره‌ای از این مشکل نگشوده است.
مورد دیگری که جا دارد در این‌جا بدان اشاره شود این است که در چهارم اسفندماه، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفته بود 18 نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی خواستار تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان به دلیل گسترش کرونا بودند؛ تعطیلی که اتفاق نیفتاد و کرونای جهش‌یافته هنوز خوزستان را درمی‌نوردد. 

http://www.ilandnews.ir/fa/News/229320/سرمقاله-آفرینش--چرا-کرونا-در-خوزستان-همچنان-سیر-صعودی-دارد؟
بستن   چاپ