ایرانیان جهان
جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین؛ لاهه به دنبال چیست؟
يکشنبه 17 اسفند 1399 - 08:47:44
ایرانیان جهان - میزان / سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان دادگاه لاهه تصمیم به بررسی جنایت های جنگی رژیم صهیونیستی گرفت.
شکایت فلسطینی‌ها از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه پذیرفته شد و بر اساس رhی این دادگاه قرار بر این شد که در این زمینه تحقیقاتی در سرزمین‌های اشغالی انجام شود.
رژیم جعلی اسرائیل در طول بیش از 70 سال اشغال سرزمین فلسطین بار‌ها جنایات زیادی را علیه مردم فلسطین مرتکب شده است که با وجود سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی تاکنون به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین رسیدگی نشده است.
رژیم صهیونیستی در طول حاکمیت اشغالگرانه خود در سرزمین فلسطین مرتکب جنایات جنگی زیادی شده است، صد‌ها هزار نفر از مردم فلسطین به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند و با وجودی که سرزمین آنها اشغال شده و تحت ظلم و ستم اسرائیلی‌ها قرار دارند، به خاطر حمایت‌های آمریکا تاکنون این رژیم خود را پاسخگوی اعمال و رفتار خود نمی‌داند.
حتی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، رژیم صهیونیستی با داشتن صد‌ها کلاهک اتمی، به نهاد‌های بین‌المللی به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخگو نیست و مراکز هسته‌ای این رژیم از بازرسی‌های آژانس معاف است.
اکنون که دادگاه بین‌المللی لاهه بر اساس شکایت مردم فلسطین از رژیم صهونیستی قصد دارد تحقیقاتی را در این باره انجام دهد، با مخالفت و ممانعت از سوی سران رژیم صهیونیستی روبرو شده است.
آمریکا نیز از این بابت ابراز ناخرسندی کرده تا جایی که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای آغاز تحقیق رسمی درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی ابراز ناامیدی کرد.
دیوان بین‌المللی کیفری هفته گذشته اعلام کرد که تحقیق رسمی درباره وقوع جرایم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است.
«فاتو بنسوده»، دادستان اصلی دیوان بین‌المللی کیفری در بیانیه‌ای اعلام کرد «آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین توسط دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تاایید می‌کنم.»
اگرچه از آمریکا که حامی اصلی رژیم صهیونیستی است، جز این انتظار نمی‌رفت، اما باید تاکید کرد که هر آنچه در سرزمین اشغالی فلسطین می‌گذرد و هر آنچه که جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین از سوی صهیونیست‌ها اعمال می‌شود، آمریکا نیز شریک جرایم رژیم اسرائیل است.
حال با توجه به پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی، این پرسش مطرح است که اگر این رژیم جعلی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، چرا نباید سران رژیم صهیونیستی تن به قوانین بین‌المللی بدهند؟
این در حالی است که بسیاری از کشور‌های دنیا که بیشتر آنها کشور‌های مسلمان هستند، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند و با آن روابطی ندارند.
رفتار دوگانه نهاد‌های بین‌المللی در نوع برخورد با اتفاقات و بحران‌ها و مسائل جهانی باعث شده است تا اعتبار سازمان بین‌الملل و نهاد‌های زیر مجموعه آن از بین برود در حالی که همین سازمان‌های بین‌المللی در پرونده‌های دیگر با قدرت ورود و حکم صادر می‌کنند.
اگرچه نمی‌توان به تحقیقات و بررسی‌های دادگاه بین‌المللی لاهه دلخوش کرد و حتی در صورت محکوم شدن رژیم صهیونیستی در جنایاتی که علیه مردم فلسطین مرتکب شده است، اتفاق خاصی نخواهد افتاد اما ممانعت و مخالفت سران «تل آویو» از تحقیقات دادگاه لاهه اثبات جنایاتی است که رژیم صهیونیستی در فلسطین علیه صاحبان اصلی فلسطین مرتکب شده و می‌شود.
جنایاتی که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی مرتکب شده و می‌شود بر کسی پوشیده نیست و حتی نیاز به تحقیقات از این جنایات وجود ندارد چرا که روزانه ده‌ها فلسطینی به دست نیرو‌های ارتش اسرائیل به شهادت می‌رسند.
اما هر گاه مردم فلسطین و نیرو‌های مقاومت فلسطینی از اسرائیلی‌ها انتقام می‌گیرند، کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی واکنش مردم فلسطین را محکوم می‌کنند و نهاد‌های بین‌المللی نیز خواهان خویشتنداری از سوی فلسطینی‌ها می‌شوند.
اکنون زمان آزمون برای دادگاه بین‌المللی لاهه است تا اثبات کند که تحت تاثیر و فشار سیاسی بازی‌های آمریکا و غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی قرار نمی‌گیرد.
هر چند پیگیری و محکومیت احتمالی رژیم صهیونیستی از سوی دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد، اما همین امر باعث کاهش اقدامات سران این رژیم علیه مردم فلسطین خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/230251/جنایت‌های-جنگی-رژیم-صهیونیستی-در-فلسطین؛-لاهه-به-دنبال-چیست؟
بستن   چاپ