ایرانیان جهان
واکنش تند نخست وزیر پیشین استرالیا به نژادپرستی خاندان سلطنتی انگلیس
سه شنبه 19 اسفند 1399 - 8:48:17 AM
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / نخست وزیر پیشین استرالیا خواستار خارج شدن این کشور از قیمومیت انگلیس به دلیل نژادپرستی خاندان سلطنتی این کشور شد.
در پی مصاحبه جنجالی شاهزاده هری، نوه ملکه انگلیس، نخست وزیر سابق استرالیا خواستار تغییر ساختار حکومت این کشور به جمهوری و خارج شدن از قیومیت انگلیس شد.
بر این اساس، مالکوم تورنبال، نخست وزیر سابق استرالیا سخنان نوه ملکه الیزابت و همسرش مگان در مورد نوع رفتار خانواده سلطنتی را شرم آور و نفرت انگیز خواند. تورنبال در گفتگوی صبح امروز خود با شبکه خبری ملی استرالیا، ABC News، با اشاره به مصاحبه اخیر این دو درباره رفتار‌های نژادپرستانه و مزدورانه خانواده سلطنتی با آن‌ها اظهارداشت: از دیدن این مصاحبه واقعا شگفت زده شدم. چگونه ممکن است در قرن بیست و یکم چنین رفتار‌هایی را در خانواده سلطنتی شاهد باشیم؟
تورنبال گفت: "اکنون زمان آن رسیده تا دیگر از قیمومیت ملکه انگلیس خارج شویم. رئیس کشور ما باید یک شهروند استرالیایی باشد. دقیقا کسی مثل خودمان، نه ملکه و یا پادشاه بریتانیا".
وی با بیان اینکه وقتی نخست وزیر به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور باید اهل استرالیا بوده و توسط مردم خود این کشور انتخاب شود، معنی ندارد که رئیس یا فرماندار کل توسط یک رهبر خارجی برگزیده شود. او همچنین خواستار تغییر نوع حکومت استرالیا از فرمانداری کل به جمهوری شد.
در سیستم سیاسی استرالیا، نخست وزیر از سوی مردم این کشور و از طریق انتخابات سراسری انتخاب، اما فرماندار کل این کشور که در واقع نماینده و ناظر ملکه بریتانیاست، از سوی ملکه انگلیس انتخاب می‌شود.
روز گذشته مگان مارکل، همسر شاهزاده هری، در مصاحبه با اوپرا وینفری گفت پیش از تولد فرزندش خانواده سلطنتی به شدت نگران تیره شدن رنگ پوست نوزاد وی بودند. با توجه به اینکه مادر مگان، سیاهپوست است، خانواده سلطنتی نگران رنگ پوست آرچی بودند. همسر شاهزاده هری می‌گوید همین نگرانی‌ها نشان می‌دهد که چرا فرزند وی از دریافت عنوان شاهزاده محروم شد.
عروس ملکه انگلیس در بخشی از این مصاحبه اعلام کرد: پس از پیوستن به خاندان سلطنتی حمایتی را که انتظار می‌رفت، از آن‌ها دریافت نکردم.
مگان مارکل گفت: اندکی پس از ازدواج همه چیز رو به وخامت گذاشت و دریافتم که آنجا از من محافظت نخواهد شد. من در ابتدای ورود بی تجربه بودم و زمانیکه به لحاظ روحی تحت فشار بودم و درخواست کمک کردم، پاسخی نگرفتم.
همسر شاهزاده هری گفت در مه سال 2019 و پیش از تولد آرچی بحث‌هایی در خانواده سلطنتی وجود داشت مبنی بر اینکه چقدر ممکن است رنگ پوست نوزاد تیره باشد. به گفته مگان، خانواده سلطنتی صرف نظر از جنسیت فرزند وی نمی‌خواستند عنوان شاهزاده یا شاهدخت را به او بدهند.
پرنس هری نیز که در این مصاحبه حضور داشت گفت: من و همسرم تلاش خود را برای ماندن در خانواده سلطنتی انجام دادیم.
نوه ملکه انگلیس هم گفت از سوی پدرش، شاهزاده چارلز "واقعاً ناامید" شده است. هری گفت که رابطه او با شاهزاده چارلز از زمان جدا شدن از خانواده سلطنتی پیچیده است. وی پدر و برادرش، شاهزاده ویلیام، را به عنوان "گرفتار" در نقش‌های سلطنتی خود توصیف کرد که قادر به ترک آنجا نیستند.
شاهزاده هری و همسرش سال گذشته از تمامی وظایف سلطنتی خود کناره گیری و همراه پسرشان به آمریکا مهاجرت کردند. در فوریه سال جاری آن‌ها به ملکه الیزابت دوم اطلاع دادند که به عنوان اعضای خانواده سلطنتی به انگلیس برنخواهند گشت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/230914/واکنش-تند-نخست-وزیر-پیشین-استرالیا-به-نژادپرستی-خاندان-سلطنتی-انگلیس
بستن   چاپ