ایرانیان جهان
جاسیندا آردرن: بعید است نیوزیلند "جمهوری" شود
سه شنبه 19 اسفند 1399 - 09:30:14
ایرانیان جهان - ایسنا / به دنبال مصاحبه جنجالی پسر ولیعهد بریتانیا و همسرش و با افزایش درخواست‌ها از کشورهای مشترک‌المنافع برای حذف الیزابت دوم به عنوان رئیس کشور، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت بعید است که کشورش به جمهوری تبدیل شود.
به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند با این پرسش مواجه شد که آیا چهره ناخوشایندی که شاهزاده هری و مگان مارکل از خاندان سلطنتی بریتانیا به تصویر کشیدند، موجب قطع روابط قانونی نیوزیلند و بریتانیا می‌شود یا خیر.
آردرن گفت: من قبلاً گفته‌ام که تمایل زیادی در نیوزیلندی‌ها برای تغییر قابل توجه در تنظیمات قانونی خودمان احساس نکرده‌ام و انتظار ندارم که به سرعت تغییری ایجاد شود.
نیوزیلند یک سلطنت مشروطه است و الیزابت دوم، ملکه بریتانیا نقش فرمانروای آن را ایفا می‌کند.
این اظهارات در حالی مطرح شد که صبح دوشنبه نارضایتی‌هایی از خاندان سلطنتی بریتانیا در توییتر با هشتگ "سلطنت را ملغی کنید" به چشم می‌خورد.
«نیوز امریکاز» که نشریه‌هایی در کارائیب و آمریکای لاتین دارد، در سرمقاله‌ای نوشت: زمان آن فرا رسیده است که این ملت‌های کارائیب خود را از بردگی ذهنی و آخرین قید استعمار رها کنند. اگر مگان و هری چیزی را فاش کرده باشند، آن نژادپرستی آشکار در راس این به اصطلاح نهاد سلطنتی است.
در ادامه این مطلب آمده است: در کارائیب، ملکه هنوز به عنوان رئیس باربادوس، آنتیگوا و باربودا، باهاما، بلیز، گرنادا، جامائیکا، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا و سنت وینسنت و گرنادین شناخته می‌شود. اکثر جمعیت این مستعمره‌های سابق بریتانیا هم پوست سیاه، قهوه‌ای و در کل پوست تیره دارند.
مگان مارکل، همسر شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا، خانواده سلطنتی این کشور را به ""نژادپرستی و دروغ‌گویی"" متهم کرده بود. به گفته مگان مارکل، در دورانی که او فرزندش آرچی را باردار بوده، دغدغه اعضای خاندان سلطنتی میزان تیرگی رنگ پوست فرزندش بوده است!

http://www.ilandnews.ir/fa/News/230927/جاسیندا-آردرن--بعید-است-نیوزیلند-"جمهوری"-شود
بستن   چاپ