ایرانیان جهان
مکرون جانشین ترامپ در حمایت از بن سلمان
یکشنبه 15 فروردین 1400 - 10:12:55 AM
ایرانیان جهان - ایرنا / با روی کار آمدن "جو بایدن" در آمریکا در ابتدای بهمن ماه سال گذشته (1399) و تغییر رویکرد نسبی واشنگتن درباره "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، عملا "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه جای "دونالد ترامپ" در حمایت از ولیعهد عربستان را به عهده گرفته است.
روابط واشنگتن–ریاض در چند دهه اخیر به دلیل بهرمندی از دلارهای نفتی سعودی در سطح عالی بوده، اما رابطه ترامپ با سران ریاض به ویژه بن سلمان ولیعهد جویای نام و تشنه قدرت عربستان، آنقدر ویژه بود که رییس جمهوری آمریکا بارها سعودی ها را «گاو شیرده» خود خوانده بود.
روی کار آمدن ترامپ در آمریکا به عنوان رییس جمهوری این کشور در سال 2016 مصادف بود با ولیعهد شدن بن سلمان در عربستان؛ در آن زمان بیش از یک سال از تهاجم ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی آل سعود به یمن می گذشت و همین مساله موجب شد تا رییس جمهوری ایالات متحده بتواند با چشم پوشی از جنایات آل سعود قرار داد 460 میلیارد دلاری سلاح را به سعودیها تحمیل کند و نه تنها شرکت‌های اسلحه‌سازی‌های آمریکا را از خطر ورشکستگی نجات دهد، بلکه تجارت آنها را توسعه و رونق بخشد، موضوعی که در مقابل با کشتار مسلمانان دیگر کشورها همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان همراه بوده است که عموما با سلاح‌های خریداری شده با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچون امارات بوده است.
با شکست ترامپ در مقابل بایدن در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا (2021/1399) و روی کار آمدن وی، تا حدودی نیز رویکرد حمایت آمیز کامل و بی چون و چرای دولت آمریکا از اقدامات بن سلمان تغییر کرد و ولیعهد سعودی برای جبران این مسئله به دامان مکرون رییس جمهوری فرانسه افتاد؛ البته این اقدام خواست دو طرفه بوده و مکرون نیز به دنبال تقویت نقش بین المللی فرانسه در منطقه غرب آسیا و همچنین بهره مندی از دلارهای نفتی سعودی همچون ترامپ می باشد.
در سال های اخیر بن سلمان به دنبال استفاده از پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) برای کسب معروفیت و اشتهار در کنار پوشش اقدامات جنایت بار خود در داخل عربستان و خارج آن با استفاده از رسانه های غربی – عربی – عبری بوده است.
در همین راستا بن سلمان مؤسسه به اصطلاح خیریه «مسک» را که مسئول عقد قراردادهای رسانه‌ای و تبلیغاتی است، در سال 2011 و قبل از وزیر دفاع شدن و ولیعهدی عربستان تاسیس کرد، اما این موسسه پس از سال 2016 و به قدرت رسیدن بن سلمان دامنه فعالیت‌هایش به شدت گسترش یافت و مسئولیت تبلیغ و ترمیم چهره ولیعهد سعودی را در افکار عمومی دیگر کشورها بر عهده گرفت.
طبق گزارش وبسایت فرانسوی «مدیا پارت»، ولیعهد سعودی در سال 2016 با خبرگزاری «هاواس» قراردادی را با هدف تبلیغ برای وی در افکار عمومی جهان غرب امضا کرد. «میاده بولوس» مشاور کنونی نخست‌وزیر و رییس جمهوری فرانسه که هدایت امور رسانه ای و مطبوعاتی این کشور را به عهده دارد، پیش از ورود به این شغل، مسئولیت کارزار تبلیغ برای بن سلمان در افکار عمومی فرانسه و اروپا را در همکاری با خبرگزاری هاواس بر عهده داشت.
شرکت ارتباطات و رسانه‌ای فرانسوی «پاپلیسیس» هم چندین قرارداد با دولت عربستان سعودی امضا کرده است تا برای این کشور و مقاماتش تبلیغ کند و در این راستا چند مصاحبه مطبوعاتی برای «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت در امور خارجی و «احمد العسیری» سخنگوی سابق ائتلاف متجاوز سعودی در یمن در رسانه‌های مختلف غربی ترتیب داده است. این شرکت نه تنها در فرانسه بلکه در دیگر کشورهای غربی نیز به کار تبلیغ و چهره عربستان سعودی در ازای دریافت مبالغ بسیار زیاد، مشغول است.
در کنار این، دولت ریاض با اهدای دلارهای کلان نفتی به چند شخصیت سیاسی فرانسوی برای دفاع از خود در پارلمان اروپا نیز کمک گرفته که بارزترین آن‌ها «رشیده داتی» و «میشل الیوماری» وزیر و نماینده سابق فرانسوی و نماینده کنونی پارلمان اروپا است. این دو نفر تاکنون با تمامی قطعنامه‌ها و بیانیه‌های پارلمان اروپا در خصوص توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرده‌اند.
شرکت فرانسوی «استیل اند هولت» دیگر شرکتی است که برای تبلیغ دولت سعودی از ریاض پول دریافت می کند. «سیلوان فورت» مشاور سابق مطبوعاتی امانوئل مکرون رئیس سابق این شرکت است.
عربستان سعودی همچنین با شرکت فرانسوی «تصویر هفتم» برای بهبود چهره خود و جذب گردشگران به عربستان، قرارداد بسته است.
به نوشته وبسایت "نون پست"، همه این تلاش‌ها برای ترمیم چهره‌ای است که بن سلمان با اقدامات و سیاست‌هایش از عربستان سعودی در جهان منعکس کرده است. سرکوب مخالفان، قتل «جمال خاشقچی» و جنگ یمن همچنان تصویری است که به رغم تمامی این تبلیغات از عربستان سعودی در جهان وجود دارد.
روزنامه «گاردین» نیز چند روز پیش در گزارشی به جذب ورزشکاران دیگر کشورها و برگزاری مسابقات معروف ورزشی در عربستان و هزینه‌های هنگفت در این زمینه از سوی دولت ریاض جهت جذب گردشگر و سرپوش گذاشتن به اقدامات ضد حقوق بشری پرداخته است.
مسایل بالا نشان می دهد که بن سلمان پس از ترامپ و برخورد سرد بایدن با او به دنبال فردی می باشد که جنایت ها و اقدامات ضدانسانی او را پوشش دهد و در جهان حاشیه امنی برای خودش ایجاد کند که امانوئل مکرون و تیم رسانه ای وابسته به او هم اکنون این کار را در ازای دریافت دلارهای کلان نفتی انجام می دهند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/236476/مکرون-جانشین-ترامپ-در-حمایت-از-بن-سلمان
بستن   چاپ