ایرانیان جهان
کاخ سفید: اوکراین مدت‌ها آرزوی پیوستن به ناتو را داشته است
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 15:18:18
ایرانیان جهان - تسنیم / سخنگوی کاخ سفید بر این باور است که اوکراین مدت‌هاست که آروزی پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو را داشته است.
به نقل از رویترز، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید سه شنبه در اظهاراتی گفت: اوکراین مدت‌ها آرزوی پیوستن به سازمان ناتو را داشته و دولت بایدن درباره این آرزو با این کشور مذاکره کرده است.
وی در ادامه افزود: ما حامی جدی آنها هستیم، ما با آنها تعامل و همکاری می‌کنیم ولی تصمیم نهایی بر عهده ناتو است.
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه شنبه از ناتو خواست تا مسیر لازم برای پیوستن این کشور به این سازمان نظامی را هموار کند.
تحولات اوکراین در شرایطی است که درگیری‌ها در شرق این کشور بار دیگر از سرگرفته شده است.
طی 2 هفته گذشته، مسکو سعی کرده است تا با افزایش تحرکات نظامی هوایی و دریایی و افزایش تجهیزات نظامی در شرق اوکراین، پروازهای نظامی در نزدیکی حریم هوایی آلاسکا و فعالیت زیردریایی‌ها در قطب شمال، واکنش واشنگتن و متحدانش را آزمایش کند.
اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه تابستان سال گذشته به توافق آتش بس دست یافته بودند. از آغاز مجدد درگیری‌ها در شرق اوکراین در سال 2021 میلادی، تاکنون 20 سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.
درگیری‌ها بین دو طرف از سال 2014 میلادی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه آغاز شده است. مقام‌های کی یف اعلام کرده‌اند که از آغاز درگیری‌ها تاکنون بیش از 14 هزار نفر کشته شده‌اند.
اقدامات روسیه موجب شده است تا فرماندهی اروپای ارتش آمریکا حالت آماده باش خود را به بالاترین سطح افزایش دهد. تحولات اوکراین نیز موجب شده است تا مقام‌های ارشد امنیت ملی دولت بایدن با همتایان اوکراینی خود و سایر رهبران منطقه تماس بگیرند.
روسیه نیز اخیرا نسبت به استقرار نظامیان ناتو در اوکراین هشدار داده و تهدید کرده است که چنین اقداماتی موجب تشدید تنش‌ها خواهد شد و مسکو را مجبور به واکنش خواهد کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/237394/کاخ-سفید--اوکراین-مدت‌ها-آرزوی-پیوستن-به-ناتو-را-داشته-است
بستن   چاپ