ایرانیان جهان
عفو بین‌الملل: روسیه "ناوالنی" را به سمت مرگ تدریجی می‌برد
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 15:18:41
ایرانیان جهان - ایسنا / سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه اعلام کرد، آلکسی ناوالنی، مخالف برجسته دولت ولادیمیر پوتین در شرایطی محبوس است که در سطح شکنجه بوده و این شرایط ممکن است به تدریج باعث مرگ وی شود.
به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان عفو بین‌الملل اعلام داشت، آلکسی ناوالنی که سال گذشته میلادی با یک ماده اعصاب دارای درجه نظامی مسموم شد اکنون در زندان مورد محروم سازی از خواب قرار گرفته و به پزشکی که بتواند به آن اعتماد کند، دسترسی ندارد.
اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل خطاب به رویترز در آستانه انتشار گزارش سالانه این سازمان گفت: روسیه و مقامهای روسیه احتمالا او را در وضعیت مرگ تدریجی قرار داده‌اند و می‌خواهند آنچه را که برای او رخ می‌دهد، مخفی سازند.
او تصریح کرد: به وضوح مقامهای روسیه دارند حقوق او را نقض می‌کنند. ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم. آنها تاکنون تلاش کرده‌اند او را بکشند، آنها حالا او را بازداشت کرده و شرایط حبسی را که در سطح شکنجه است به او تحمیل کرده‌اند.
چند روز پیش ناوالنی برای مجبور ساختن مقامهای زندانش واقع در حومه شهر مسکو به منظور ارائه مراقبتهای پزشکی مناسب به او از بابت داشتن کمر درد و پا درد دست به اعتصاب غذا زد. کرملین از اظهار نظر درباره وضعیت سلامت او خودداری کرده و گفته که این مساله به مقام‌های سازمان فدرال زندانهای روسیه مربوط می‌شود. این سازمان چند روز پیش اعلام کرد، ناوالنی 44 ساله همه درمان‌های لازم را دریافت کرده است.
کالامار تصریح کرد، بدرفتاری با ناوالنی در زمانی رخ می‌دهد که همه گیری کووید-19 باعث بدتر شدن نابرابری‌ها و افزایش سرکوب با پشتیبانی دولت در برخی کشورها شده است.
وی افزود، برخی دولتها از همه گیری بیماری به عنوان ابزاری علیه گروه‌های اقلیت به منظور سرکوب مخالفان و حقوق بشر استفاده کرده‌اند، در حالی که در برخی کشورهای دیگر عادی سازی تقریبی تدابیر وضعیت اضطراری که باعث محدود شدن آزادی‌های مدنی شده، وجود داشته است.
او بیان کرد: بیماری کووید باعث تقویت سرکوب شده است.
 این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که پلیس روسیه بر اساس گزارشها در اطراف زندان محل نگهداری آلکسی ناوالنی به هنگام تجمع یک گروه کوچک از حامیان وی در آنجا 9 تن را دستگیر کرده و در عین حال ماموران یک پزشک که تلاش داشت او را ببیند را متفرق کردند.
بعد از آنکه ناوالنی 44 ساله چند روز پیش خبر از اعتصاب غذای خود داد، برخی همپیمانان او گفتند که در محل زندان او در شهر پوکروف واقع در 100 کیلومتری شرق مسکو دست به برپایی اعتراضات تا زمانی که او بتواند پزشک منتخب خود را ببیند و داروهای مناسب دریافت کند، خواهند زد.
یولیا همسر ناوالنی گفت نامه‌ای را به تاریخ 17 مارس از سوی مقامهای زندان دریافت کرده که در آن گفته شده ناوالنی گذرنامه‌اش را با خود نداشته و این امر می‌تواند جلوی پذیرش او در بیمارستان در صورت بیمار شدن را بگیرد.
آناستاسیا واسیلیوا، یک همپیمان ناوالنی که رهبر یک اتحادیه صنفی پزشکان است در حالی با ممانعت ماموران زندان از ورودش مواجه شد که گفت با یک مقام ارشد زندان قرار ملاقات داشته و خواستار ملاقات ناوالنی و بررسی وضعیت سلامت او است.
خبرنگار رویترز گفت، پلیس بعدا او را به همراه دست کم شش تن دیگر از جمله چند تن از حامیان و دو خبرنگار سی.ان.ان بازداشت کرد.
پلیس همچنین اعلام کرد 9 تن از بابت بر هم زدن نظم عمومی به بازداشتگاه منتقل شده‌اند و از اوایل روز سه شنبه تدابیر امنیتی در محل زندان سخت تر شده است.
ناوالنی در ماه فوریه در پی حکم محکومیت دادگاه علیه وی از بابت نقض شرایط عفو مشروطش مجازات حدود دو سال و نیم حبس دریافت کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/237399/عفو-بین‌الملل--روسیه-"ناوالنی"-را-به-سمت-مرگ-تدریجی-می‌برد
بستن   چاپ