ایرانیان جهان
میدل ایست مانیتور: بن سلمان عاشق فرهنگ آمریکایی اما حکومت به سبک چین است
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 19:23:58
ایرانیان جهان - ایسنا / بردلی هوپ و جاستین چک، نویسندگان کتاب "خون و نفت" در کتابشان به افشای آن روی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که عاشق هر چیز آمریکایی است می پردازند.
از بازی ویدیویی "ندای وظیفه" گرفته تا محصولات شرکت اپل، و همبرگر قدیمی بیگ مک کم دونالد او به داشتن علاقه زیاد به فرهنگ آمریکایی شناخته شده است. اما ضدیت او با الگوی آمریکایی حکومت کردن یک ماجرای متفاوت است. بن سلمان برای حکومت کردن "چشم به چین دارد و الگویی برای قرار دادن در پشت سرش پیدا میکند، الگویی که با استفاده از آن جایگاهش را در تاج و تخت و همینطور حفظ خاندان حاکم آل سعود تضمین می‌کند."
میدل ایست مانیتور در مطلبی به قلم عبدالرحمان آمور درباره محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به بررسی الگوهای محبوب او در زمینه فرهنگ و حکومت داری پرداخته و نوشته است:بن سلمان اهمیت جلب نظر مخاطبان غربی خود را درک می کند. به همین دلیل است که او در عرصه جهانی خودش را یک مترقی و یک چهره سکولار برآمده از دل یک خاندان سلطنتی قابل پیش بینی و به طور سنتی محافظه کار جا میزند. او به جهت حمایت از این تصویر از سوی دیگر به معرفی سرگرمی های خارجی به عرصه داخلی عربستان از جمله کنسرتها، نمایشها و حتی رخدادهای ورزشی زنان پرداخته است.او از جنبه اقتصادی نیز به معرفی برنامه موسوم به "چشم انداز 2030"، برنامه یک دهه ای با هدف تنوع بخشیدن و اصلاحات در اقتصاد متکی به نفت کشورش پرداخته است. با این حال تلاشهای او برای اصلاح در همینجا متوقف می شود.
سوءاستفاده‌های حقوق بشری عمده این کشور چه در داخل و چه در خارج باعث تحت الشعاع قرار دادن اصلاح جزئی شده‌اند. حکومت او شاهد افزایش چشمگیر تعداد احکام اعدام عمدتا به عنوان یک سلاح سیاسی علیه مخالفان متعلق به اقلیت شیعه عربستان بوده است. فعالان حقوق بشری،‌مخالفان سیاسی،‌ علمای مذهبی و حتی رده بالاترین برگزیدگان خاندان حاکم به شکلی خودسرانه از بابت جرایمی نظیر انتشار پستهای "مناقشه برانگیز" در توئیتر و حمایت از اصلاحات دموکراتیک محبوس شدند.
یک چنین اتهاماتی علیه این زندانیان عقیدتی بی اساس و مضحک هستند. یکی از آنها علیه سلمان العوده روحانی اصلاح طلب مسلمان مطرح شده که آن هم صرفا "سفر به قطر" است. به طور مشابه اتهاماتی پوچ علیه لجین الهذلول فعال حامی حقوق زنان از جمله از بابت درخواستهای او برای مناصبی در سازمان ملل مطرح شده‌اند."
خبرنگاران و اساتید دانشگاه هدف خفقان قرار گرفته و قادر به ابراز حرفهایشان نبوده و نگران دچار شدن به سرنوشت هزاران تن از افراد قبل از خود،‌شاخص ترینشان جمال خاشقجی،‌خبرنگار منتقد روزنامه واشنگتن پست هستند.
استبداد این شاهزاده فراتر از مرزهای عربستان رفته است به عنوان مثال سازمان ملل اعلام کرده که بدترین بحران انسانی جهانی در یمن ایجاد شده که در درجه اول نتیجه محاصره و بمباران های مداوم تحت رهبری عربستان بوده است.
تلاشهای بن سلمان برای تغییر شکل و لیبرالیزه کردن اقتصاد و دورنمای فرهنگی عربستان تحت لوای اصلاحات انقلابی و مثبت قرار گرفته‌اند اما او هیچ مورد از چنین تلاشهایی را به جهت اصلاح و لیبرالیزه کردن نظام سیاسی کشورش انجام نمی دهد. به جایش، عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پادشاهی عربستان با الهام از الگوی حکومت کردن حزب کمونیست چین بوده است.
در حقیقت این حاکم دوفاکتوی عربستان یک نظام تک حزبی را در چین به همراه یک اقتصاد پویا و یک حاکمیت بلامنازع می بیند. در عربستان او تلاش دارد تا این الگو را با تداوم تسلط خاندان سلطنتی بر بخشهای اقتصادی و سیاسی به همراه تلاشهایی برای احیای یک اقتصاد رو به افول کپی برداری کند. از آن مهمتر او نمایش تک نفره تحت رهبری شی جینپینگ رئیس جمهور چین را می بیند. در سال 2018 پارلمان چین به اتفاق آرا مساله حذف محدودیت دو دوره ای برای ریاست جمهوری را که عملا به شی جینپینگ اجازه باقی ماندن در قدرت تا آخر عمر را می دهد تصویب کرد.
آن طور که مشهور شده بن سلمان در جریان سفری تجاری در سال 2019 به پکن حمایتش را از "حق" چین برای اعمال تدابیر "ضدتروریسم" و "زدودن افراطگری" مورد حمایت قرار داد. در همان سفر عربستان و چین 35 توافق همکاری اقتصادی به ارزش 28 میلیارد دلار امضا کردند.
چیزی که عزم این شاهزاده عربستان برای تحکیم قدرتش را تقویت می‌کند روابط دو جانبه ویژه آمریکا-عربستان است که همدتا یک توافق نفت در ازای امنیت است. بن سلمان به جهت تضمین امنیت تاج و تختش و حفاظت از خاندان حاکم آل سعود به غرب نگاه می‌کند. در این میان او حکومت کردن رقیب هژمونیک آمریکا یعنی چین را تقلید می‌کند. به عبارت دیگر آمریکا هرگز اصلاحات سیاسی در داخل عربستان را تشویق نکرده است؛ متاسفانه واشنگتن معتقد است که تحت حکومت فعلی عربستان منافعش بیشتر تامین می شوند تا تحت یک حاکمیت دموکراتیک.
موضع آمریکا به عنوان شریک امنیتی اصلی عربستان تنها در طی چند دهه تقویت شده است که جدیدترین مورد آن مربوط به اقدام دولت ترامپ در فروختن تسلحیات به ارزش بالغ بر 450 میلیارد دلار به پادشاهی عربستان است. جهان در برابر رسانه ها نظاره کرد که ترامپ با بن سلمان گفتگو کرده و به تجهیزات نظامی و تسلیحات خریداری شده توسط عربستان اشاره کرد. ترامپ با استناد به یک مورد از این خریدها به ارزش 525 میلیون دلار به ولیعهد عربستان گفت: " اینها برای شما ناچیز است".
معامله های تسلیحاتی رکورد شکن، توافقات دفاعی و یک معاهده چند دهه ای نفت در ازای امنیت تنها به معنی این است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان می تواند به سوءاستفاده از جایگاهش به عنوان یک غول نفتی در عرصه بین المللی ادامه دهد و به هر یک از شرکا و همپیمانانش چهره های مختلف را نمایش دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/237510/میدل-ایست-مانیتور--بن-سلمان-عاشق-فرهنگ-آمریکایی-اما-حکومت-به-سبک-چین-است
بستن   چاپ