ایرانیان جهان
موافقان در مجمع، مخالفان در مجلس
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 19:24:09
ایرانیان جهان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وحیده کریمی/ مخالفان پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی آخرین توان خود را به کار بسته‌اند تا امروز لوایح ‌FATF یا در صحن بررسی نشوند یا در صورت قرارگرفتن در صورت‌جلسه مجمع در نهایت رد شوند. درحالی‌که خبرها حاکی از تغییر نظر مخالفان این لوایح در مجمع و افزایش موافقان پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی است، نمایندگان اصولگرای مجلس با همه توان به مخالفت برخاسته‌اند و از هر فرصتی برای حمله به موافقان این لوایح استفاده می‌کنند. در شرایطی که برخی از اعضای مجمع، ازجمله حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از احتمال بررسی FATF در جلسه آتی این مجمع خبر داده‌اند، معلوم نیست امروز مخالفان اجازه بررسی لوایح را خواهند داد یا نه؟! مصباحی‌مقدم گفته است: پیشنهادهایی درباره FATF مطرح است که در جلسه آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. او خاطرنشان کرد: اینکه برخی مطرح می‌کنند FATF در جلسه آینده تصویب خواهد شد، گمانه‌زنی است؛ پس از بحث و گفت‌وگو درباره آن پیشنهادها، اعضا در یک رأی‌گیری نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد.
بعد از ماه‌ها بی‌خبری از سرنوشت این لوایح که تقریبا سبب شده بود ردشده تلقی شوند، بررسی مجدد این لوایح از اوایل دی‌ماه کلید خورد و سوم دی‌ماه بود که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع خبر داد و گفت: حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار قرار گرفته و اعضای مجمع فارغ از فضاسازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد.
با آغاز بررسی مجدد این لوایح، امید بسیاری برای تصویب آنها ایجاد شد؛ زیرا هم‌زمان بود با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا و قوت‌گرفتن احتمال رفع تحریم‌ها. هرچند هنوز اتفاقی عملی و جدی در باب رفع تحریم‌ها رخ نداده اما شرایط بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها تسهیل شده است. بنابراین ایران برای بازگشت به جامعه بین‌المللی و ازسرگیری مبادلات تجاری و مالی باید از لیست سیاه این گروه خارج شود.
هرچند در مجمع صحبت از تصویب مشروط لوایح و تلاش برای خروج ایران از لیست سیاه است اما نمایندگان مجلس خواستار رد لوایح و باقی‌ماندن ایران در لیست سیاه هستند. اسفند سال گذشته بود که با جدی‌شدن احتمال تصویب این لوایح، 195 نماینده درباره تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF بیانیه‌ای منتشر و تأکید کردند: «این لوایح مبنای فشارهای شرطی علیه ایران در شرایط تحریم خواهد بود». این بیانیه پایان مخالفت بهارستانی‌ها نبود و بارها خواستار ارجاع لوایح برای بررسی بیشتر در مجلس شده‌اند که خواسته‌ای خلاف قانون اساسی بود و رد شده است. اکنون نیز با نزدیک‌شدن به زمان تعیین تکلیف لوایح در صحن مجلس نطق‌های آتیشین بر پا است. برای نمونه، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در مخالفت با احتمال تصویب FATF گفته است: تصویب مشروط لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمینه سوءاستفاده دولت را فراهم می‌کند، لذا مجمع در این لحظات خطیر و حساس، وظیفه انقلابی و قانونی خود را انجام دهد. نصرالله پژمان‌فر در جلسه علنی دیروز در تذکری شفاهی گفت: با توجه به اینکه قرار است فردا در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح CFT (الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) و پالرمو (الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) تصمیم‌گیری شود، لازم است درباره این مسئله و خطراتی که متوجه کشور می‌شود نکاتی را یادآور شوم تا اعضای مجمع تشخیص دقت داشته باشند. او توضیح داد: اینکه بحث انتخابات 1400 مطرح بوده یا بعضی از عزیزان در مجمع تشخیص مصلحت نظام از این مسئله شانه خالی می‌کنند و مسئولیتی را که به آنها داده‌ شده انجام نمی‌دهند، مقداری نگران‌کننده است. او افزود: همچنین اینکه برخی‌ها مطرح کردند که این لوایح را به‌صورت مشروط مصوب کنند، قطعا زمینه سوءاستفاده را برای دولت به عنوان اینکه مصوب شده، فراهم می‌کند. بنابراین مجمع تشخیص مصلحت نظام در این لحظات خطیر و حساس، وظیفه انقلابی و قانونی خود را انجام دهد.
پژمان‌فر خطاب به نمایندگان گفت: دراین‌باره متنی نوشته شده که روی میز آنها قرار دارد. بنابراین نمایندگان به این موضوع حساسیت نشان دهند تا کشور را دچار بحران نکنیم. نگرانی از بحران در کشور در حالی از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود که در یک سال گذشته جز تصویب طرح‌هایی در راستای منافع حزبی خود، عملکرد نمایان دیگری نداشته‌اند؛ چه در بحث طرح اصلاح قانون انتخابات که فقط به دنبال حمایت از یک نماینده خاص بودند و همین امر سبب شد طرح در شورای نگهبان با ایرادات بسیار مواجه شود، چه در طرح اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها که جز خروج ایران از برجام و تشدید تحریم‌ها نتیجه‌ای نمی‌تواند در بر داشته باشد. حتی در شرایط سخت اقتصادی دقیقا روزهایی که ارزش پول ملی در بدترین شرایط سقوط قرار داشت، موضوع فیلترینگ اینستاگرام دغدغه نمایندگان مجلس بود. بنابراین نگرانی از بحرانی‌شدن وضعیت کشور زمانی قابل باور است که در راستای منافع ملی باشد نه حزبی و از این‌رو تلاش برای گشایش اقتصادی یک وظیفه ملی است. این تصور که عدم پیوستن به FATF باعث می‌شود ایران بتواند معاملات خود را در فضایی غبارآلود و مبهم پیگیری کند، اشتباه محض است. از سوی دیگر، باید دید چه افراد یا جریاناتی از این فضای مبهم سود می‌برند؟ بدون تردید کسانی از عدم تصویب FATF یا عدم احیای برجام نفع می‌برند که در سال‌ها و دهه‌های اخیر سودهای هنگفتی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها کسب کرده‌اند. افرادی که باعث شده‌اند نیازهای ضروری ایران چندین برابر قیمت اصلی خریداری شود و به دست مردم برسد، برنده این فضای غیرشفاف اقتصادی خواهند بود.
درآمد و منافعی که کاسبان تحریم از ادامه وضعیت موجود دارند بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا نتیجه بسیاری از ادعاهای دورزدن تحریم‌ها در پرونده‌های سنگین مفاسد اقتصادی قابل رؤیت است. انجام مبادلات تجاری در فضای شفاف و امن باید خواسته هر ایرانی باشد و مخالفت با شفافیت نمی‌تواند مبنای عقلایی داشته باشد. اعضای مجمع به خوبی می‌دانند تصمیم آنها بر زندگی تک‌تک ایرانیان تأثیرگذار خواهد بود و معاش حداقلی مردم در گرو بازشدن گره مبادلات تجاری و مالی با دنیاست و اگر قرار به خود‌تحریمی باشد، آن‌هم زمانی ‌که که برجام در حال احیا و احتمال رفع تحریم‌ها قوت گرفته است، جز کوچک‌شدن چندباره سفره مردم نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/237517/موافقان-در-مجمع،-مخالفان-در-مجلس
بستن   چاپ