ایرانیان جهان
سرمقاله وطن امروز/ روحانی از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟
پنجشنبه 19 فروردين 1400 - 09:52:13
ایرانیان جهان - وطن امروز /« روحانی از یک سوراخ 2 بار گزیده می‌شود؟ » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدی گرگانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
به‌رغم خسارات سنگینی که از مذاکرات مستقیم میان آمریکا و دولت تدبیر و امید و ماحصل این مذاکرات یعنی «برجام» به کشور وارد شد، به نظر می‌رسد دولت دوازدهم دوباره در همان مسیر غلط و اشتباه قرار گرفته است و برخلاف سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کلی نظام، قصد دارد دوباره با واشنگتن وارد مذاکره شود. 
1ـ اگر چه طی چند ماه گذشته دولت از هرگونه تعامل مستقیم با آمریکایی‌ها منع شده و هر چند مقامات وزارت امور خارجه طی روزهای اخیر تاکید کرده‌اند هیچ نوع مذاکره مستقیم و غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در کار نخواهد بود اما رویه‌ای که مجموعه دستگاه دیپلماسی دولت در پیش گرفته است، نشان می‌دهد خواسته یا ناخواسته در یک بازی حساب‌شده و از پیش طراحی‌شده فروافتاده و نشست مجازی کمیسیون برجام در روز جمعه و نشست حضوری سه‌شنبه [پریروز] در وین در همین راستا برنامه‌ریزی شده است. 
2ـ مقامات دولت، پیش از این بارها تاکید کرده بودند بازگشت به برجام نیازی به هیچ مذاکره و هماهنگی ندارد و فقط به اراده طرف آمریکایی وابسته است. با این حال اکنون در اتریش هستند تا مذاکراتی در این زمینه برگزار کنند. «سیدعباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه روز یکشنبه تاکید کرد در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت و هیچ طرح گام به گامی نداریم و قبول هم نمی‌کنیم. اما اظهارات طرف‌های دیگر ـ بویژه مقامات آمریکایی که در سطح بالا در وین حاضر شده‌اند ـ‌ نشان‌دهنده مسائل دیگری است. 
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران گفته: هدف آمریکا از حضور در نشست وین این است که ببیند چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد. او همچنین تاکید کرده: از طریق شرکای اروپایی به دنبال مشخص کردن گام‌هایی هستیم که برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام مشخص شود. چنین اظهاراتی کاملا با همان طرح گام به گام موردنظر طرف‌های غربی همسو است. هر چند اظهارات رابرت مالی با صحبت‌های عراقچی در تناقض کامل است، با این وجود با توجه به بیانیه پایانی نشست کمیسیون برجام در روز جمعه به نظر می‌رسد به صورت غیرمستقیم هماهنگی‌هایی میان طرفین در این چارچوب انجام شده است که اکنون بازتاب آن را در مواضع طرف‌های غربی مشاهده می‌کنیم. 
3ـ در سیاست بین‌الملل بسیاری از کشورها در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی خود از «اصل سیاست اعلامی و سیاست اعمالی» پیروی می‌کنند. این اصل به آنها کمک می‌کند ضمن بر هم زدن محاسبات دشمنان و رقبا، از ترکش‌های اجرای سیاست‌های غیرعادی در امان بمانند. حال به نظر می‌رسد دولت روحانی برای فریب افکار عمومی داخل(!) در حال اجرای چنین روشی است؛ بدین نحو که هر روز بر سیاست‌ها و رویکردهای مجموعه نظام که در داخل روی آن اجماع شده است، تاکید می‌کند اما در نهایت کار خود را کرده و کار را به روش‌های مورد علاقه خود اجرا می‌کند! 
4- حسن روحانی طی هفته‌های گذشته مخالفان برجام را به سیاسی‌کاری و بازی‌های انتخاباتی متهم کرد و دیروز هم مدعی توبه(!) آمریکا شد اما عجله دولت وی برای ساخت و پاخت با طرف آمریکایی مؤید این مساله است که دولتمردان بیش از همه به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چشم دوخته و تلاش می‌کنند تا قبل از برگزاری انتخابات، به صورت فرمایشی و ظاهری هم که شده برجام را زنده کنند تا بتوانند از قِبَل احیای برجام، برنامه انتخاباتی خود را پیش ببرند. این همان طرحی است که از آن به عنوان «بازگشت بد» به برجام یاد می‌شود. 
مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن هشدار درباره تبعات سنگین چنین طرحی تاکید کرده رفع تحریم‌ها در قالب بیانیه سیاسی و حتی تغییرات حقوقی در دستورالعمل‌های خزانه‌داری آمریکا نه تنها منافع اقتصادی ایران را تضمین نخواهد کرد، بلکه ایران را در چرخه تکراری «محدودسازی برنامه هسته‌ای در ازای تقریباً هیچ» گرفتار خواهد کرد. 
5ـ دولت جو بایدن برای رفع تحریم‌های ایران موانع زیادی در مقابل خود دارد و حتی اگر فرض بگیریم قصد دارد به وعده انتخاباتی خود برای بازگشت به برجام عمل کند، در عمل نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. اصلی‌ترین مانع در برابر واشنگتن، کنگره آمریکاست. برخلاف این ادعا که گفته می‌شد تحریم‌ها به صورت کامل رفع خواهد شد اما رفع کامل تحریم‌ها نیازمند مصوبه خانه نمایندگان و سنای آمریکاست. در نهایت روی کار آمدن دونالد ترامپ ثابت کرد نه تنها امضای جان کری تضمین نبود بلکه تحریم‌ها به صورت موقت تعلیق شده و با امضای یک دستور اجرایی ساده، دوباره سرجای اول خود بازگشت. اکنون هرگونه وعده آمریکایی‌ها برای رفع تحریم‌ها همان تعلیق موقت یا تخفیف در تحریم‌هاست نه لغو تحریم‌ها. مانع دیگر، تلاش لابی‌های صهیونیستی و سعودی برای گنجاندن مساله موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران در مذاکرات مربوط به برجام است. وزیر خارجه سعودی طی هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده مساله موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران قرار است در هرگونه توافق جدید با ایران گنجانده شود.
6 - در نهایت باید تاکید کنیم رویکرد کنونی دولت روحانی دقیقا همان چیزی است که تیم امنیت ملی دولت بایدن با همکاری شرکای اروپایی خود از اول طراحی و برنامه‌ریزی کرده بود و دقیقا برای مقابله با همین طرح بود که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام را مطرح فرمودند و مجلس شورای اسلامی نیز قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تهیه و تصویب کرد. با این حال، دولت روحانی برای فرار از شکست بزرگ در دوران 8 ساله خود و انتخاباتی که در پیش است، در حال زیر پا گذاشتن اصول بنیادین نظام و بر باد دادن منافع ملی کشور است. 

http://www.ilandnews.ir/fa/News/237621/سرمقاله-وطن-امروز--روحانی-از-یک-سوراخ-2-بار-گزیده-می‌شود؟
بستن   چاپ