ایرانیان جهان - بیامو M3 کامپتیشن جدید از نسل سوم جعبهدنده خودکار ZF 8HP مجهز به مبدل گشتاور بهره میبرد که ضمن افزایش کارایی، مصرف سوخت را در حد بسیار مطلوبی پایین میآورد.
نبود جعبهدنده دستی در جدیدترین خودروهای اسپرت برای بسیاری افراد که با هیچ نوع جعبهدنده نیمهخودکار آشنایی ندارند و با چنین خودروهایی رانندگی نکردهاند، باعث ایجاد نگرانی زیادی شده است. بهعنوان مثال بیامو M3 کامپتیشن در انگلیس با جعبهدنده دستی ارائه نمیشود. به گزارش اتوکار ، جعبهدنده بیامو M3 کامپتیشن از نوع خودکار دو کلاچه نیست. در عوض، بیامو برای دستیابی به بازدهی بیشتر از جعبهدندهی خودکار هشت سرعته مجهز به مبدل گشتاور و با قابلیت تعویض دنده بغل فرمان ساخت ZF در این خودرو استفاده میکند. از زمانی که وضعیت دیاکسید کربن باعث نگرانی سردمداران صنعت شد و هنوز نام مستعار «Slushbox» برای جعبهدنده خودکار رایج بود، خودروسازان سخت تلاش کردند تا گزینههای جذابی برای خودروهای دارای مبدل گشتاور پیدا و به بازار عرضه کنند. پیش از آن، جعبهدنده دستی خودکار (AMT) اولین تلاشی بود که وظیفه تعویض دنده را به عهده گرفت؛ به گونهای که از نظر کارایی، به خودروسازان امکان کنترل کار پیشرانه را میداد. جعبهدندهی AMT در ابتدا توسط فراری، آلفارومئو و بیامو مورد استفاده قرار گرفت و بعدها سایر شرکتها از آن بهره بردند. قرار بود این نوع جعبهدنده تا حدودی لذت تعویض دنده دستی را با مزایای کنترل کارایی پیشرانه در یک پکیج ارائه بدهد.
نگاهی به آینده جعبه دنده در خودروسازی جعبه دنده دستی هوشمند کیا چگونه کار میکند؟
از همه مهمتر، کنترل آنی جعبهدنده جدید روی «بهینهسازی نقطهی تعویض دنده» برای بهبود حداکثری مصرف سوخت مورد انتظار مهندسان به اندازهای خوب است که نمیتوان تصور کرد بهتر از این شود یا حداقل تصور کردن آن دشوار است. 8HP میتواند تا 1000 نیوتنمتر گشتاور «ورودی» از پیشرانه را تحمل کند و بهراحتی گشتاور 650 نیوتنمتری بیامو M3 را تحمل میکند. وزن آن به 87 کیلوگرم میرسد که نسبتاً سبک اما تقریباً دو برابر جعبهدنده دستی 6 سرعته است. اکنون گزینههای بسیاری پیش روی علاقهمندان به خودروهای اسپرت قرار دارد و آنها میتوانند از طیف وسیعی شامل مدلهای خودکار دارای مبدل گشتاور و مدلهای AMT و DCT بهره ببرند.
http://www.ilandnews.ir/fa/News/238036/چرا-مبدل-گشتاور،-مورد-توجه-خودروسازان-امروزی-قرار-گرفته-است