ایرانیان جهان
ابراز تمایل مصر برای مذاکره با ترکیه
دوشنبه 23 فروردین 1400 - 10:43:39 AM
ایرانیان جهان - ایسنا / وزیر خارجه مصر ضمن اشاره به خط قرمزهای سیسی در خصوص پرونده سد النهضه، از جزئیات گفتگوی تلفنی اخیرش با همتای ترکیه‌ای خود پرده برداشت.
روزنامه الشروق نوشت، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در اظهاراتی تلویزیونی گفت، تماس تلفنی میان وی و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در چارچوب تعارفات و تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان بود.
وی افزود، این تماس تلفنی در کنار اظهارات اخیر ترکیه بیانگر میزان اهمیت مصر و لزوم اصلاح روند و مسیر است.
شکری گفت، کشورش تمایل دارد گفتگویی در راستای منافع دو کشور وجود داشته باشد، روابطی همسو با قوانین بین المللی برقرار شود و در راس این روابط عدم مداخله در امور داخلی و عدم آسیب رساندن به کشورها لحاظ شود.
وزارت خارجه ترکیه روز شنبه اعلام کرد، وزیران خارجه مصر و ترکیه در نخستین تماس تلفنی مستقیم پس از شروع تلاش‌های ترکیه برای بهبود روابط متشنج میان دو کشور، با هم صحبت کردند.
ترکیه ماه میلادی گذشته اعلام کرد، ارتباط دیپلماتیک خود را با مصر از سر گرفته است و تمایل دارد همکاری ها پس از سال ها تنش بهبود پیدا کند.
پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر توسط ارتش این کشور در سال 2013 که از نزدیکان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بود، روابط دو کشور تیره شد.
وزیر خارجه مصر همچنین در یک گفتگوی تلفنی با شبکه "قاهره و مردم" نیز گفت، وقتی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور درباره سد النهضه از خط قرمز صحبت کرد درواقع از خسارت ناشی از آسیب رساندن به سهم آبی مصر سخن گفت. سیسی کاملا واضح درباره حفظ امنیت مصر گفت و تمامی نهادهای کشور در این باره مسوول هستند.
وی افزود، اگر دومین مرحله از آبگیری سد النهضه خسارتی وارد نکند، اقدامی پسندیده است. اتیوپی لجبازی می کند و به اتخاذ اقدامات یکجانبه خارج از قوانین بین المللی و عرف مربوط به رودخانه‌های بین المللی که از کشورها عبور می کنند، ادامه می‌دهد.
شکری افزود، کاملا با سودان اعلام همبستگی کرده و برای همکاری آماده‌ایم و امیدواریم اتیوپی دست از لجاجت بکشد و قبل از دومین مرحله آبگیری به دستیابی به توافق و انجام مذاکره برگردد که از 10 سال پیش انجام می شود و همه موضوعات برای طرف ها مشخص است.
وزیر خارجه مصر گفت، اگر خسارتی وارد شود، کشورهای ذیربط اقداماتی در حفاظت از امنیت آبی خود اتخاذ کرده و با هرگونه رفتار غیر مسوولانه اتیوپی برخورد خواهند کرد. مساله به اراده اتیوپی برمی گردد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/238568/ابراز-تمایل-مصر-برای-مذاکره-با-ترکیه
بستن   چاپ