ایرانیان جهان
سرمقاله خراسان/ تله انتخاباتی نتانیاهو
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 18:10:43
ایرانیان جهان - خراسان / « تله انتخاباتی نتانیاهو » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم دکترحامد رحیم‌پور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
کمتر از 9 ماه بعد از حادثه نخست در تاسیسات هسته‌ای نطنز و البته یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته»، این تأسیسات بازهم شاهد انفجاری خرابکارانه بود. اقدامی که موجب قطع برق و از کارافتادن فعالیت سانتریفیوژهای آی آر1 شد. پس از این حمله گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره میزان خسارت، علل، اهداف و تبعات این حادثه در سطح رسانه ها و فضای مجازی شد که اشاره به نکاتی ضروری است:
1-تاکنون معمولا سرویس های مخفی رژیم صهیونیستی مانع از انتشار اخبار و جزئیات درخصوص انتساب عملیات های مخفی در رسانه های داخلی و محلی این رژیم می شدند و به گونه ای سانسور می کردند تا رسانه های اسرائیل از قول منابع غربی خبرها را کار کنند اما این بار در حادثه‌ نطنز این سانسور اتفاق نیفتاد و همچنین از نتانیاهو تا بقیه، همه تلویحا به نقش اسرائیل اشاره کردند. دلیل این تفاوت تا قسمت زیادی به بحران داخلی حاکم بر سرزمین های اشغالی بر می گردد.اسرائیل در دو سال گذشته چهار انتخابات پارلمانی برگزار کرد که آخرین آن در مارس گذشته بود. این چهار انتخابات به دلیل این بود که پس از هر انتخابات هیچ جریانی موفق به کسب اکثریت مطلق 61 کرسی پارلمان نشد. پس از دو انتخابات اول، کابینه اسرائیل تشکیل نشد و پس از انتخابات سوم نیز کابینه ائتلافی دو قطب مخالف انتخابات یعنی «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز» حتی شش ماه هم دوام نیاورد. اکنون در شرایطی نتانیاهو بار دیگر مامور به تشکیل کابینه شده که امکان رسیدن به 61 کرسی به منظور تشکیل کابینه برای وی بسیار سخت است و مامور شدن نامزد دیگر یا انحلال مجدد پارلمان دور از انتظار نیست.در چنین شرایطی، بنیامین نتانیاهو بار دیگر به حوزه خارجی روی آورده است. نتانیاهو برای پیروزی در چهار انتخابات گذشته نیز تمرکز ویژه ای بر سیاست خارجی داشته که در انتخابات چهارم نیز طرح «معامله قرن» در کانون تبلیغات وی قرار داشت. اوصرفا بر دستاوردها و جنبه های ایجابی سیاست خارجی نیز تمرکز نمی کند بلکه از ابعاد سلبی نیز بهره می گیرد. عمده تمرکز سلبی هم بر ایران هراسی و مقاومت هراسی قرار دارد.در این چارچوب، اسرائیل پیش از دو انتخابات اول در مارس و سپتامبر 2019 در چند نوبت علیه سوریه، حزب ا... لبنان و حشد الشعبی عراق حملاتی انجام داد.اکنون در شرایطی که نتانیاهو در تنگنای تشکیل کابینه قرار گرفته، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای کشورمان را هدف گرفته که حادثه نطنز در همین راستا قابل تحلیل است. نتانیاهو با این اقدام و بزرگ نمایی کاریکاتوری آن از یک سو تلاش دارد افکار عمومی را حتی موقتا از بن بست سیاسی و تنگنایی که خود وی برای تشکیل کابینه مواجه است، دور کند و از سوی دیگر بر مسیر مذاکراتی که اکنون در وین میان ایران و 1+4 جریان دارد، تاثیر بگذارد.
2-بسیاری از رسانه های اسرائیلی پس از این حادثه مدعی توقف روند غنی سازی در ایران شدند، طبیعی است که اسرائیلی ها می خواهند کار خود را بزرگ تر از آن حدی که انجام داده اند؛ جلوه دهند اما باید توجه داشت حتی دیروز روند غنی سازی در سایت نطنز در حال انجام بود اگرچه با ظرفیت غنی سازی کمتری نسبت به قبل از حادثه تولید صورت می گیرد. همزمان غنی سازی در فردو که در دل کوه است نیز با شش آبشار و بیش از هزارو44 ماشین در حال انجام است. پس همان گونه که حملات و خرابکاری های گذشته نتوانست خللی در برنامه هسته ای ایران ایجاد کند اکنون با وعده مقام های کشور مبنی بر وارد چرخه کردن سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و ساخت تونل های غیرقابل نفوذ در داخل کوه ها، انتظار می رود قدرت غنی سازی در این مرکز به مراتب افزایش یابد و درمدت زمان کوتاه تر وبا صرفه بیشتر ایران به مقاصد خود در غنی سازی اورانیوم برسد.
3-بدیهی است ایران در تله انتخاباتی نتانیاهو نخواهد افتاد و قطعا در زمان و مکان مناسب بر اساس اصل دفاع مشروع طبق ماده 51 منشور سازمان ملل پاسخ این اقدام رژیم صهیونیستی را خواهد داد و روزی‌که خویشتنداری ایران در برابر آتش افروزی رژیم صهیونیستی به پایان برسد دیگر جبهه نبرد به زدن سایت هسته ای دیمونا محدود نخواهد شد و آن روز این رژیم در آتشی که برافروخته خواهد سوخت. ضمن این که باید تدابیر امنیتی و حفاظتی از این تاسیسات را جدی تر کند .
4- ایران باید بلافاصله در مجامع بین المللی خطرات حمله به سایتی را که در آن مواد هسته ای زیر نظر آژانس غنی سازی می شود، پیگیری کند و مسئولیت عواقب وخیم این موضوع را متوجه کسانی اعلام کند که این ماجراجویی خطرناک را آغاز کرده ا ند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همواره ایران را زیر نظر داشته و حتی از طریق برخی تفاهم‌ها و به خصوص توافق نامه برجام، نظارت و بازرسی‌های مکرر و شبانه‌روزی از ایران داشته است، همواره به این اقدامات تروریستی توسط صهیونیست‌ها و آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران مهر سکوت بر لب زده است. این در حالی است که این آژانس علاوه بر نقش «نظارت»، نقش «صیانت» و همکاری با سازمان‌های هسته‌ای کشورهای عضو را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد ضروری است که ایران اقدامات متناسب و مشخصی را علیه این سکوت آژانس درنظر بگیرد.
 5-این حادثه تروریستی در زمانی انجام شد که وزیر دفاع آمریکا در تل آویو مهمان دولت اسرائیل بود. خیلی بعید است که اسرائیلی ها وزیر دفاع آمریکا را از این اقدام جنایتکارانه خود مطلع نکرده باشند. مسئولیت دولت بایدن در این زمینه غیر قابل چشم پوشی است چرا که شواهد و قراین بسیاری اثبات می‌کند هیچ اقدام تروریستی از این جنس توسط صهیونیست‌ها وجود ندارد مگر این که پیش از آن هماهنگی‌ مشخصی بین آن ها و آمریکایی‌ها انجام شده باشد. ویروس استاکس نت، مشخصاً پروژه مشترکی بین آن ها و برخی دولت‌های تروریستی دیگر بود و غیر از آن در ترور دانشمندان و اقدامات تروریستی خرابکارانه دیگر هم شواهد، نشان‌دهنده هماهنگی و همکاری بین آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست. درباره حمله اخیر به کشتی ساویز نیز برخی رسانه‌های آمریکا گفتند اسرائیل قبل از انجام آن به پنتاگون اطلاع داده است. به هر حال، هر چند میان آمریکا و اسرائیل در شرایط کنونی در شیوه برخورد با ایران یک نوع اختلاف نظر مشهود است اما بعید است که تل‌آویو صرفا در تضاد با دولت بایدن خواسته باشد این مسیر را جداگانه و صرفا برای به شکست کشاندن دیپلماسی آن در پیش گیرد. آمریکا باید بداند شراکت در ماجراجویی رژیم صهیونیستی می تواند عواقب بدی در پی داشته باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/238950/سرمقاله-خراسان--تله-انتخاباتی-نتانیاهو
بستن   چاپ