ایرانیان جهان
استقبال سرد از طرح چند دموکرات برای افزایش تعداد قضات دادگاه عالی آمریکا
جمعه 27 فروردین 1400 - 11:09:32 AM
ایرانیان جهان - ایسنا / گروهی از قانونگذاران لیبرال حزب دموکرات آمریکا طرح پیشنهادی افزایش تعداد قضات دادگاه عالی این کشور به میزان چهار قاضی دیگر را با هدف پایان دادن به اکثریت محافظه کار موجود در میان قضات این دادگاه ارائه کردند اما این طرح با پاسخ سرد کاخ سفید و دموکراتهای ارشد و همچنین محکوم شدن از سوی جمهوریخواهان مواجه شد.
به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتور اد مارکی به همراه جرولد ندلر، هانک جانسون و موندایر جونز، نمایندگان مجلس نمایندگان این کشور طرحی را نزد هر دو مجلس کنگره آمریکا به منظور افزایش تعداد قضات دادگاه عالی آمریکا از 9 نفر فعلی به 13 نفر ارائه کردند.
مارکی اظهار کرد، جمهوریخواهان، دادگاه عالی را سیاسی کرده و مشروعیت آن را تضعیف کرده‌اند و این طرح منجر به "بازیابی تعادل" در این دادگاه خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در طی چهار سال ریاست جمهوری‌اش توانست سه قاضی این دادگاه را منصوب کند و به این ترتیب قضات محافظه کار به میزان 6-3 اکثریت را در این دادگاه کسب کردند.
مارکی در یک کنفرانس خبری در مقابل این دادگاه گفت: امروز دموکراسی ما در خطر است چون جایگاه دادگاه عالی به شدت آسیب دیده است. و نحوه ترمیم این دادگاه از سوی ما سرراست است.
روز جمعه گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تشکیل یک کمیسیون دوحزبی به منظور مطالعه تغییرات در دادگاه عالی آمریکا از جمله گسترش آن و یا اعمال محدودیتها بر دوره خدمت قضات در آن به جای انتصابهای مادام العمر فعلی آنها پرداخت.
از سال 1869 تا کنون تعداد قضات دادگاه عالی آمریکا 9 نفر باقی مانده است. کنگره آمریکا اختیار تغییر این عدد را دارد و قبل از این نیز چند بار نسبت به آن اقدام کرده است. دموکراتها هم اکنون اکثریت‌های شکننده‌ای در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا دارند. مجلس سنا در حال حاضر بین دو حزب اصلی به شکل 50-50 تقسیم شده اما کامالا هریس، معاون رئیس جمهور اختیار مطرح کردن رای برای درهم شکستن نتیجه مساوی را دارد. در سنا اکثر قوانین برای تصویب شدن نیاز به 60 رای دارند.
طرح گسترش دادگاه عالی آمریکا که در میان برخی لیبرال‌ها و فعالان جناح چپ محبوب است، از حمایت گسترده‌ای برخوردار نشده و برخی رهبران دموکراتها نسبت به دورنمای تصویب این طرح مردد هستند و جمهوریخواهان نیز قاطعانه با این طرح که گاهی با لفظ "پر کردن دادگاه" خوانده شده، مخالفت کرده‌اند.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز نسبت به این ملاحظه به خرج داده و گفت که از طرح پیشنهادی بایدن برای مطالعه این مساله حمایت می‌کند.
پلوسی گفت برنامه‌ای برای مطرح ساختن این لایحه جدید در صحن مجلس نمایندگان ندارد و در ادامه تاکید کرد: این ایده‌ای است که باید در نظر گرفته شود و من فکر می‌کنم که رئیس جمهور دارد رویکردی درست را در داشتن کمیسیونی به منظور مطالعه یک چنین چیزی اتخاذ می‌کند.
دیک دوربین، رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا نیز اظهار کرد، او هم خواستار انتظار برای مشخص شدن گزارش کمیسیون مذکور است.
جن سالی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید نیز درباره این لایحه گفت: رئیس جمهور معتقد به آزادی بیان است و این که اعضا می‌توانند جلو آمده و نقطه نظراتشان را در قبال طیفی از مسائل از جمله آینده دادگاه مطرح کنند. او نیز دیدگاه خودش را دارد.
میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا نیز این لایحه را محکوم کرده و آن را وسیله‌ای برای دموکراتها به منظور "پر کردن دادگاه، از بین بردن مشروعیت آن، و تضمین احکامی که لیبرالها میخواهند" توصیف کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/239592/استقبال-سرد-از-طرح-چند-دموکرات-برای-افزایش-تعداد-قضات-دادگاه-عالی-آمریکا
بستن   چاپ