ایرانیان جهان
مخالفان کودتای نظامی در میانمار، «دولت وحدت ملی» تشکیل دادند
جمعه 27 فروردين 1400 - 22:32:27
ایرانیان جهان - مهر / کمیته‌ای از نمایندگان برکنار شده در پی کودتای نظامیان در میانمار امروز تشکیل «دولت وحدت ملی» را اعلام کردند.
به گزارش دویچه وله، کمیته‌ای از نمایندگان برکنار شده مجلس میانمار امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای تشکیل «دولت وحدت ملی» را اعلام کردند. بر این اساس، آنگ سان سوچی رهبر مخلوع حزب حاکم به عنوان مشاور ارشد حکومتی و «یو وین مینت» رئیس‌جمهور پیشین به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شده است.
اعضای جنبش اعتراضی نیز در این دولت نمایندگی دارند. برخی گروه‌ها و احزاب اپوزیسیون از اینکه در ترکیب این دولت قرار ندارند انتقاد کرده‌اند. پورتال خبری «اکنون میانمار» در این باره اعلام کرد که از 26 عضو کابینه این دولت، 13 نفر از اقلیت‌های قومی و 8 نفر زن هستند.
از زمان وقوع کودتای نظامی در میانمار در فوریه سال جاری میلادی، این کشور صحنه اعتراضات سراسری است. میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد سه شنبه هفته جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ورود وضعیت کنونی میانمار به مسیر درگیری نگرانم. ادامه فشار بی‌رحمانه و مستمر دولت علیه مردم خود موجب مسلح شدن برخی افراد شده و کشور را وارد یک چرخه سراسری خشونت می‌کند. هم اکنون 3 هزار و 80 معترض در میانمار بازداشت شده‌اند و گزارش‌ها حاکی است که 23 نفر در پی محاکمه‌های مخفیانه اعدام شده‌اند.
وی همچنین ضرورت اتخاذ تدابیر فوری و قاطعانه برای توقف کشتار مردم میانمار توسط رهبری نظامی در این کشور را مورد تاکید قرار داد. ارتش میانمار روز اول فوریه سال جاری در پی بازداشت میو انیونت سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ فرمانده کل ارتش منتقل شده است.
نظامیان در بیانیه‌ای تاکید کردند که این کودتا به علت عدم رسیدگی به تقلب در انتخابات 8 نوامبر 2020 انجام گرفته و کنترل کشور را تا یک سال آینده بر عهده گرفته‌اند. اعتراضات علیه کودتا در میانمار از روز 6 فوریه آغاز شد و کماکان ادامه دارد و تاکنون در شهرهای مختلف این کشور 710 معترض بر اثر مداخله نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/239705/مخالفان-کودتای-نظامی-در-میانمار،-«دولت-وحدت-ملی»-تشکیل-دادند
بستن   چاپ