ایرانیان جهان
استراتژی بزرگی که نیاز به هم پیمانان دارد
جمعه 27 فروردين 1400 - 22:32:36
ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
لیلى نقولا- المیادین/ رئیس جمهور آمریکا در نشست مونیخ که در فوریه گذشته برگزار شد، اعلام کرد که «آمریکا بازگشت» و این عبارت را سه بار تکرار نمود تا به هم پیمانان اروپایی اش تاکید کند که ایالات متحده به سمت آن‌ها بازخواهد گشت و به این ترتیب، زمینه بازگرداندن هیمنه آمریکا بر جهان را مهیا نماید.
 در ادامه این مطلب آمده است: شکی نیست که بایدن طی مدتی کوتاه توانست سیاست ایالات متحده را به همان سیاست سنتی اش قبل از ورود ترامپ به کاخ سفید بازگرداند، به این شکل که به توافق پاریس و سازمان بهداشت جهانی بازگشت، تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از آلمان را به حالت تعلیق درآورد و به میز مذاکرات بازگشت تا توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند، همانطور که نتایج تحقیقات در مورد ترور خاشقچی را افشا کرده و از عزم جدی اش برای پایان دادن به دخالت نظامی در یمن، سخن گفت. به این ترتیب، بایدن واشنگتن را به سیاست قبلی خود بازگردانده و از حقوق بشر و حمایت از معارضان بعنوان بهانه‌ای برای دخالت در مسائل دولت‌های دیگر یا حتی اعمال تحریم علیه مخالفان سیاست آمریکا استفاده کرد.
با وجود اقداماتی که دولت بایدن در مورد خرابکاری‌های ترامپ و دولتش در خارج از آمریکا انجام داد، به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند فرمانبردار ایالت متحده باشند، چرا که معتقدند آمریکا در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، تغییرات زیادی کرده است.
ظاهرا سران اروپایی تمایلی به سخنرانی بایدن در نشست مونیخ نشان نداده و بیشتر با افکار عمومی مردم اروپا در مورد ایالات متحده همنوایی می‌کنند. این موضوع دلایل متعددی دارد، در نظر سنجی که شورای اروپایی روابط خارجی انجام داد، مشخص شد که اغلب اروپایی‌ها ایالات متحده را از نظر سیاسی فروپاشیده می‌دانند و معتقدند چین می‌تواند به زودی بعنوان یک قدرت جهانی جای آمریکا را بگیرد.
علاوه بر این، اغلب مردم اروپا از دولت‌های خود می‌خواهند به خود اتکا داشته باشند، 60 درصد حاضران در نظر سنجی اعلام کردند که اروپایی‌ها نمی‌توانند برای دفاع از خود بر ایالات متحده تکیه کنند. مساله جالب توجه آنکه 74 درصد از بریتانیایی‌های حاضر در نظر سنجی، چنین عقیده‌ای دارند.
بی طرفی در جنگ ایالات متحده با چین
بایدن دولت‌های اروپایی را به پیوستن به ایالات متحده برای تشکیل جبهه متحدی علیه چین دعوت کرد. کمیساریای اروپا در دسامبر 2020 توافق فراگیر سرمایه گذاری مشترک بین جمهوری خلق چین و اتحادیه اروپا که مورد تصویب سران شورای اتحادیه اروپا قرار گرفته را اعلام کرد و گفت که این توافق منتظر تایید پارلمان اروپاست، اما آمریکا با فشار‌های زیادی خواستار تایید نشدن این توافق در پارلمان اروپاست.
اما پارلمان اروپا عملا دیدگاه مردم و موضع آن‌ها در مورد ائتلاف‌های ژئوپلتیک بین دو طرف ناتو را منعکس نمی‌کند، همچنانکه که نظرسنجی مذکور مشخص کرده که اروپای امروز، آرزوی بازگشت به جهان دو قطبی که در آن غرب با چین و هم پیمانان آن مقابله می‌کرد را ندارد.
این نتایج با نظرسنجی اروپایی که در سال 2019 انجام شد، تلاقی دارد، چرا که نشان داد اکثر مردم کشور‌های اروپایی ترجیح می‌دهند در هر گونه درگیری بین ایالات متحده و چین و روسیه بی طرف بمانند. این دیدگاه در دانمارک و لهستان هم حاکم است، دو کشوری که به طور کلی مایل به ایستادن کنار ایالات متحده هستند.
به طور خلاصه، به نظر می‌رسد رویای آمریکا برای بازگشت سیطره اش بر جهان، موانع زیادی در برابر خود دارد که مهمترینش، نبود اعتماد بین دو لبه ناتو است و عامل آن، سیاست‌های پوپولیستی و افراطی ترامپ و دشمن دانستن اتحادیه اروپاست.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/239710/استراتژی-بزرگی-که-نیاز-به-هم-پیمانان-دارد
بستن   چاپ