ایرانیان جهان
آیا واشنگتن، جولانی را وارد بازی علیه روسیه کرده است؟
جمعه 27 فروردين 1400 - 22:32:37
ایرانیان جهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روسیه گروه تحریرالشام به رهبری ابومحمد الجولانی را به برنامه‌ریزی برای انفجاری در مرکز شهر کریمه که اوکراین و روسیه بر سر آن نزاع دارند و در حال حاضر تحت کنترل روسیه است، متهم کرد.
روزنامه رأی الیوم چاپ لندن نوشت، رسانه‌های روسی اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور حمله تروریستی را در مرکز شهر کریمه ناکام گذاشته و دو تن از حامیان تحریرالشام را که برای منفجر کردن یکی از نهادهای آموزشی در شهر و بعد از آن فرار از طریق اوکراین و ترکیه به سوریه برنامه‌ریزی می‌کردند، بازداشت کردند.
الجولانی که مقر وی در ادلب است وارد تحرکاتی در کریمه می‌شود. احتمالا این تحرکات سرآغازی برای دادن استوارنامه خود به آمریکا و هماهنگی برای انجام مأموریت‌هایی به نفع واشنگتن باشد. الجولانی از مدت‌ها پیش برای نزدیک شدن به واشنگتن تلاش می‌کند و در بیش از یک مناسبت اعلام کرده که دشمنی با واشنگتن یا کشورهای غربی ندارد. هدف وی حذف نام گروهش از لیست تروریسم آمریکا است اما به نظر می‌رسد برای الجولانی اتخاذ اقدامی برای خدمت به واشنگتن در خارج از سوریه بدون موافقت ترکیه دشوار است. پس آیا به موافقت ترکیه دست یافته است؟
افزایش نشانه‌های ورود آنکارا به خط بحران در شرق اوکراین و درخواست روسیه برای احترام به توافق "مونترو" و کنترل ورود ناوهای آمریکا به دریای سیاه از طریق تنگه بسفر و مجهز شدن دولت کی‌یف به پهپادهای بیرقدار از سوی ترکیه و رزمایش‌های نیروهای مسلح اوکراین برای استفاده از این پهپادها همگی به نظر می‌رسد حلقه‌های متصلی هستند که احتمالا بیانگر فعالیت الجولانی در پارک‌های روسیه در کریمه است. الجولانی طی مصاحبه‌های خود که آخرین آن با مارتین اسمیث بود تلاش برای نزدیک شدن به واشنگتن را افزایش داد و در این راستا اقداماتی را نیز کرده است. الجولانی در شمال سوریه افراد تحت تعقیب از سوی آمریکا را بازداشت می‌کند. هفته گذشته نیروهای الجولانی بیش از 15 فرمانده و نیروی حراس الدین با تابعیت‌های مختلف را بازداشت کردند که همگی از سوی آمریکا تحت تعقیب بودند.
تنش در مرزهای شرقی اوکراین افزایش یافته است که نشان دهنده یک بحران بین‌المللی و خطرات وقوع نزاع مسلحانه بین مسکو و دولت کی‌یف را فراهم می‌کند.
چندین شخصیت در مخالفان سوریه اتهامات روسیه علیه الجولانی را تلاش این کشور برای توجیه حملات به ادلب و مقدمه‌ای برای تشدید حملات نظامی روسیه در شمال سوریه می‌دانند.
تحلیلگران تحرکات القاعده و گروه الجولانی برای کمک به سیاست‌های آمریکا را بازگشت به استفاده دموکرات‌ها از گروه‌های افراطی و گروه‌های اسلامگرا و آغازی برای بازگشت ابزارهای جنگ سرد علیه روسیه و چین می‌دانند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/239711/آیا-واشنگتن،-جولانی-را-وارد-بازی-علیه-روسیه-کرده-است؟
بستن   چاپ