ایرانیان جهان
تشدید رقابت‌های انتخاباتی در آلمان برای جانشینی مرکل
شنبه 28 فروردین 1400 - 8:39:56 AM
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / رقابت نامزد‌های انتخابات پارلمانی آلمان برای کسب اکثریت آرا و رسیدن به پست صدراعظمی بالا گرفته است.
به نقل از رویترز، کمتر از پنج ماه مانده تا انتخابات پارلمانی در آلمان، رقابت بر سر جانشینی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان افزایش یافته است.
بر این اساس، نتایج سه نظر سنجی نشان می‌دهد مارکوس زُدِر در بین نامزد‌های احتمالی برای صدر اعظمی آینده آلمان از شانس بیشتری برخوردار است. مارکوس زُدِر هم اکنون نخست وزیر ایالت بایرن است که با آرمین لاشت، رییس حزب دموکرات مسیحی و نخست وزیر ایالت نورد راین وستفالن به عنوان نامزد‌های صدر اعظمی مطرح اند.
بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی شبکه یک تلویزیون آلمان، 44 درصد مردم به مارکوس زُدِر و 15 درصد به آرمین لاشت اقبال نشان داده اند. در نظرسنجی نشریه بیلد هم‏‏، زُدر با 38 درصد گوی سبقت را از لاشت با 28 درصد ربوده است.
در نظرسنجی شبکه تلویزیونی زد د اف آلمان هم مارکوس زُدر، نخست وزیر کنونی ایالت بایرن با 63 درصد از آرمین لاشت، رییس حزب حاکم دموکرات مسیحی با 29 درصد پیش گرفته است. این دو نامزد احتمالی سمت صدر اعظمی آینده آلمان عضو اتحادیه احزاب مسیحی شامل دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی هستند.
مرکل در حزب دموکرات مسیحی عضویت دارد که از سال 2000 تا 2018 میلادی به مدت 18 سال ریاست آن را بر عهده داشت. آنگلا مرکل از پیش این اعلام کرده بود پس از انتخابات پارلمانی 26 سپتامبر (4 مهر) از همه فعالیت‌های سیاسی کناره گیری خواهد کرد.
او از سال 2005 میلادی به مدت چهار دوره تاکنون سمت صدر اعظمی آلمان را برعهده دارد. نحوه انتخاب صدر اعظم بستگی به کسب اکثریت آرای احزاب در انتخابات پارلمانی دارد. چنانچه حزبی اکثریت مطلق آرای مردمی را کسب کند صدر اعظم را انتخاب خواهد کرد و در صورت به دست آوردن اکثریت نسبی مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد بود. چنانکه در این دوره نیز حزب مرکل به علت آنکه 33 درصد آرای مردمی را به دست آورد پس از یک دوره طولانی و فرسایشی مذاکرات برای ائتلاف، در نهایت با حزب رقیب خود یعنی سوسیال دموکرات ائتلاف کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/239744/تشدید-رقابت‌های-انتخاباتی-در-آلمان-برای-جانشینی-مرکل
بستن   چاپ