ایرانیان جهان
خروج نیروهای تاجیکستان و قرقیزستان از خط مرزی کامل شد
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 05:05:29
ایرانیان جهان - مهر / پس از توافق قرقیزستان و تاجیکستان برای برقراری آتش بس کامل در خطر مرزی، امروز دوشنبه خروج نظامیان این دو کشور از منطقه ذکر شده نیز به پایان رسید.
به گزارش تاس، بر اساس اعلام نیروهای مرزی قرقیزستان و تاجیکستان، خروج نظامیان دو کشور از منطقه مرزی مشترک دو کشور کامل شده است.
نوار مرزی 970 کیلومتری بین قرقیزستان و تاجیکستان همچون بسیاری از مرزهای دیگر بین کشورهای آسیای میانه پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 علامت‌گذاری نشده است. این مشکل به خصوص در دره فرقانه، محل تلاقی مرزهای تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان پیچیده‌تر و همواره تنش‌آفرین بوده است.
روز گذشته اعلام شد که به دنبال درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان که دست کم 49 کشته برجای گذاشت، این دو کشور اعلام کردند بر سر یک آتش بس کامل مرزی توافق کرده‌اند.
این توافق در نشست مشترک رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان و رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در قرقیزستان به‌ دست آمده است.
مقامات رسمی می‌گویند «امامعلی رحمان» و «صدر جبارف» روسای جمهوری قرقیزستان و تاجیکستان نیز به صورت تلفنی صحبت کرده و در خصوص گام‌های بعدی به رایزنی پرداختند.
سیامومین یاتیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در یک کنفرانس خبری در کناری همتای قرقیزستانی خود گفت: فاجعه‌ای که در منطقه مرزی رخ داد، هرگز نباید تکرار شود.
وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با وزرای خارجه قرقیزستان و تاجیکستان تلفنی صحبت کرد و از آنها خواست به توافق آتش بس پایبند باشند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/244382/خروج-نیروهای-تاجیکستان-و-قرقیزستان-از-خط-مرزی-کامل-شد
بستن   چاپ