ایرانیان جهان
جابه‌جایی رکورد 60 ساله نقدینگی در دولت روحانی 7 برابر شد!
سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 - 5:17:25 AM
ایرانیان جهان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دولت روحانی با رشد 40 درصدی نقدینگی دریک سال، رکورد 60 سال گذشته را شکست.
روزنامه خراسان با استناد به گزارش بانک مرکزی نوشت: تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحلیل تحولات اقتصاد کلان کشور از رشد بی‌سابقه نقدینگی خبر داده، در عین حال نشان می‌دهد که حداقل از سال 1341 تا سال 1399 این رشد بی‌سابقه بوده است.
این گزارش برخلاف ادعای قبلی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بی‌نیازی دولت به چاپ پول، تصریح می‌کند که 27 واحد درصد از رشد 29/2 درصدی پایه پولی در پایان سال 99، مربوط به ریالی کردن دارایی‌های ارزی غیرقابل دسترس بوده است. موضوعی که عملا به معنای چاپ پول است. بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در سال 99 را ارائه و تصریح کرد: این شاخص به‌دلیل تغییر شرایط پیرامونی اقتصاد کشور از روند بلندمدت خود فاصله گرفته و به 40/6 درصد و نرخ رشد پایه پولی نیز به 29/2 درصد رسیده است.
در همین حال روزنامه وطن امروز، به افزایش بی‌سابقه نقدینگی در دولت روحانی پرداخت و خاطرنشان کرد: نسبت رشد نقدینگی و تولید حقیقی طی سال‌های اخیر افزایشی بوده و نقدینگی موجود، همواره تبدیل به تورم شده است؛ اختلافی نگران‌کننده که به سفره و معیشت مردم لطمه می‌زند. رشد سریع و قابل توجه حجم نقدینگی در اقتصاد کشور یکی از علل اصلی افزایش تورم و ضعف تولید است.
در شرایط کنونی، مدیریت و نظارت بر کمیت و کیفیت نقدینگی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. این ضرورت، بیش از هر چیز ناشی از وضعیت نامناسب و تناقض‌آمیز حاکم بر بخش تولید است، زیرا با وجود رشد و حجم بالای نقدینگی در اقتصاد کشور بخش یادشده با کمبود نقدینگی مواجه است، یعنی نقدینگی کشور به جای بخش تولید به سمت سایر بخش‌ها در جریان است.
یادآور می‌شود میزان نقدینگی به رقم 3470 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم بیش از 7 برابر میزان نقدینگی در سال 92 است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/244450/جابه‌جایی-رکورد-60-ساله-نقدینگی-در-دولت-روحانی-7-برابر-شد!
بستن   چاپ