ایرانیان جهان
طراح کالیبری از عوض‌شدن این فونت در سرویس‌های مایکروسافت خوشحال است
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 05:31:08
ایرانیان جهان - مایکروسافت پس از حدودا 15 سال می‌خواهد کالیبری، فونت پیش‌فرض سرویس‌هایش را عوض کند. طراح کالیبری در مصاحبه‌ای جالب با وایرد می‌گوید از این اتفاق آسوده‌خاطر است.

به‌مدت تقریبا 15 سال کالیبری ( Calibri) فونت پیش‌فرض و غالب سیستم‌های مایکروسافت بوده است. این فونت بارهاوبارها در فایل‌هایی از ورد و پاورپوینت و اکسل ظاهر شده که فرمتشان بدون تغییر بوده است. بااین‌حال، مایکروسافت تصمیم گرفته است فونت پیش‌فرضش را به عضو جدید فونت‌های سری سنس سریف به‌روزرسانی کند. به‌نوشته‌ی وایرد ، مایکروسافت رسما اعلام کرده است فونت پیش‌فرض کالیبری را با یکی از پنج فونتی جایگزین می‌کند که هفته‌ی گذشته منتشر کرده است. انتخاب فونت پیش‌فرض جدید پایان دورانی بلندمدت برای کالیبری محسوب می‌شود؛ ولی لوکاس دِگروت ، طراح کالیبری، از این اتفاق ناراحت نیست و آن را احساس آسوده‌خاطری توصیف می‌کند. دگروت فونت کالیبری را اوایل دهه‌ی 2000 به‌عنوان بخشی از مجموعه‌فونت جدیدی با هدف بهبود خوانایی صفحه‌نمایش طراحی کرد. او در مصاحبه با وایرد می‌گوید فونت را با عجله طراحی کرده است و از قبل طرح‌هایی در‌دسترس داشته و گوشه‌هایی گِرد به آن‌ها اضافه کرده است تا طراحی‌ نهایی را جذاب‌تر کند. مدتی طولانی صفحه‌نمایش کامپیوترها از تراکم پیکسلی کافی برای رندر تمامی فونت‌ها برخوردار نبود و روی این صفحه‌نمایش‌ها گوشه‌ی گِرد به فرم قوس‌مانند دیده نمی‌شدند. سال 2000 به‌لطف فناوری جدید ClearType مایکروسافت، وضعیت برای فونت‌ها تغییر کرد. ClearType وضوح نمایشگرهای LCD را بهینه کرد و باعث شد فونت‌هایی نظیر کالیبری راحت‌تر خوانده شوند. مایکروسافت به‌حدی به کالیبری علاقه‌مند شد که سال 2007 از آن به‌عنوان فونت پیش‌فرض ویندوز ویستا استفاده کرد. فونت اساسا مثل لباسی برای ایده‌ها است و کالیبری دیگر نمی‌تواند بیانگر ایده‌های مایکروسافت باشد
از آن زمان تاکنون، کالیبری با فروتنی تمام همه‌ی وظایفش را انجام داده است. کالیبری برخلاف فونت‌هایی نظیر هلوتیکا، به استانداردی برای چاپ محتوا تبدیل نشد و رقبای زیادی نیز برای خود ایجاد نکرد. سایمون دنیلز ، مدیر برنامه‌ی اصلی واحد طراحی مایکروسافت آفیس، می‌گوید معمولا مشتریان بعد از مدتی علیه فونت‌ها موضع می‌گیرند؛ اما چنین اتفاقی برای کالیبری رخ نداد. به‌گفته‌ی دنیلز، کالیبری هیچ مشکلی ندارد و این گفته حتی پس از دو دهه از طراحی این فونت صدق می‌کند. بااین‌حال، دنیلز سرانجام به این نتیجه رسید که زمان استفاده از فونتی جدید فرارسیده است. مایکروسافت به‌جای اینکه به‌سرعت سراغ فونت جدیدی برود، زمان کافی به خودش می‌دهد تا گزینه‌ها را به‌خوبی بررسی کند و درنهایت بهینه‌ترین فونت را به فونت پیش‌فرض تبدیل کند. دنیلز از طراحان برجسته درخواست کرد پنج فونت طراحی کنند. هر یک از این پنج فونت رویکرد متفاوتی دارند: فرم فونت تنورایت موج‌دار و دایره‌ای و علائم نگارشی‌اش مدور است؛ فونت بیرستَت ساده‌تر است و به تایپوگرافی قدیمی سوئیس ادای احترام می‌کند؛ اسکینا نسخه‌ی «انسان‌دوستانه‌ی» سنس سریف است؛ گرندویو فونتی «صنعتی» محسوب می‌شود؛ و سیفورد از فرم صندلی‌های راحتی الهام‌ می‌گیرد: راحت، اما ارگونومیک.

ایرانیان جهان

برخلاف تصور دیگران، کاربران اهمیت زیادی برای فونت‌ها قائل هستند و از همین حالا نظردهی درباره‌ی فونت‌های جدید را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد‌ه‌ و تقریبا برای تمامی فونت‌های جدید نظرهای ریزبینانه‌ای داده‌اند.

ایرانیان جهان

فونت پیش‌فرض بعدی مایکروسافت آفیس را کاربران انتخاب می‌کنند
دگروت می‌گوید از برخی از فونت‌های جدید مایکروسافت متعجب شده است و بیشتر از همه به سیفورد علاقه‌مند است؛ چون صدای محکمی دارد؛ البته صدای محکم در طراحی ممکن است خطرناک باشد. او بیان می‌کند: «یکی از کارهایی که تلاش کردم در کالیبری انجام دهم، این بود که فونت را به‌نوعی بی‌طرف جلوه دهم.» اکثر کاربران عادی ممکن است درکی از «صدای محکم» طراحی فونت نداشته باشند یا حتی متوجه نشوند فونت پیش‌فرضشان عوض شده است. در توییتر تعدادی از کاربران به مایکروسافت گفته‌اند تفاوت‌های بین پنج فونت جدید را نمی‌توانند تشخیص دهند.درمقابل، طراحان می‌گویند هر یک از پنج فونت جدید با طراحی متفاوتی همراه شده‌اند و در نحوه‌ی ارتباط آنلاین مردم می‌توانند تفاوت ایجاد کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/244494/طراح-کالیبری-از-عوض‌شدن-این-فونت-در-سرویس‌های-مایکروسافت-خوشحال-است
بستن   چاپ