ایرانیان جهان
ناسا قرارداد 2/9 میلیارد دلاری با اسپیس ایکس برای ساخت ماه نشین را تعلیق کرد
سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 - 05:31:38
ایرانیان جهان - تا زمانی‌که دیوان محاسبات آمریکا به اعتراضات بلو ارجین و داینتیکس رسیدگی نکند، اسپیس ایکس مبلغ قرارداد واگذارشده از سوی ناسا را دریافت نخواهد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری ورج ، ناسا تا زمان صدور حکم دیوان محاسبات آمریکا درباره‌ی اعتراض دو شرکت بلو ارجین و داینتیکس به نتیجه‌ی مناقصه‌ی سامانه‌ی فرود انسانی، همکاری خود با اسپیس ایکس در قرارداد جدید 2/9 میلیارد دلاری برای ساخت سطح‌نشین قمری را تعلیق می‌کند. تعلیق کار روی سامانه‌ی فرود انسانی تا زمان تصمیم‌گیری دیوان محاسبات درباره‌ی دو پرونده‌ی اعتراضی بدان معنا است که اسپیس ایکس بلافاصله بخش نخست قرارداد 2/9 میلیارد دلاری را دریافت نخواهد کرد. این شرکت همچنین فعلا نمی‌تواند گفتگوهای اولیه با ناسا را که به‌طور معمول با واگذاری قراردادهای بزرگ انجام می‌شود، آغاز کند. ناسا 27 فروردین، اسپیس ایکس را برای ساخت نخستین سطح‌نشین قمری این سازمان از زمان پایان برنامه‌ی آپولو انتخاب کرد. سازمان فضایی آمریکا درحالی این قرارداد بزرگ را به یک شرکت واگذار کرد که بسیاری از فعالان عرصه‌ی فضا انتظار داشتند دو شرکت به‌عنوان پیروز مناقصه انتخاب شوند. درنتیجه، دو شرکت بازنده در مناقصه شامل بلو ارجین و داینتیکس به تصمیم ناسا معترض شدند و شکایت خود را به دیوان محاسبات آمریکا که سازمان مسئول رسیدگی به اختلافات مناقصه‌ها است، ارسال کردند. بلو ارجین، ناسا را به عهدشکنی در واپسین دقیقه متهم کرد و مدعی شد که انتخاب اسپیس ایکس، بازگشت فضانوردان آمریکا به ماه را به تأخیر و به‌خطر می‌اندازد. مونیکا ویت ، سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گفت ناسا به‌دلیل مطرح‌شدن شکایات نزد دیوان محاسبات به اسپیس ایکس دستور داده است که کار روی قرارداد سامانه‌ی فرود انسانی باید تا زمان حل‌وفصل تمام شکایات، به حالت تعلیق دربیاید. به‌نقل از اسناد مناقصه، استارشیپ، سامانه‌ی موشکی دردست ساخت کاملا چندبارمصرف اسپیس ایکس که قرار است درنهایت انسان و محموله را به ماه و مریخ حمل کند، عمدتا به‌دلیل ظرفیت حمل بسیار زیاد خود و هزینه‌ی پیشنهادی بسیار کمتر در مقایسه با طرح‌های بلو ارجین و داینتیکس از سوی ناسا انتخاب شد. پیشرفت استارشیپ تا این مرحله اساسا توسط ایلان ماسک ، بنیان‌گذار و مدیرعامل میلیاردر اسپیس ایکس صورت گرفته است. این شرکت تاکنون چندین نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ را در تست‌های پروازی ارتفاع پایین و بالا در تاسیسات خود در بوکا چیکا تگزاس پرتاب کرده است. نسخه‌های اولیه با وجود موفقیت در صعود به آسمان و بازگشت کنترل‌شده، هنوز در فرود نرم روی زمین با مشکل مواجه هستند. درواقع تاکنون تمام نسخه‌های آزمایشی موشک که در تست‌های پرواز ارتفاع بالا به‌کار رفتند، درجریان مرحله‌ی فرود منفجر شدند. مقاله‌های مرتبط:
دعوای میلیاردرها بر سر ماه؛ شرکت هوافضای جف بزوس خواستار لغو قرارداد ناسا با اسپیس ایکس شد انتخاب استارشیپ به‌عنوان ماه نشین، آینده پروازه � ای فضایی را دگرگون خواهد کرد با وجود تعلیق قرارداد، توسعه‌ی خصوصی استارشیپ تداوم خواهد یافت. تازه‌ترین آزمایش نسخه‌ی آزمایشی استارشیپ به‌نام SN15، پس از دریافت مجوز اداره‌ی هوانوردی فدرال قرار است ظرف مدت چند روز آینده انجام شود. ناسا پیش‌تر گفت انتخاب یک شرکت با توجه به بودجه‌ی محدود اختصاص‌یافته از سوی کنگره، بهترین تصمیم محسوب می‌شود. سال گذشته، کنگره از 3/3 میلیارد دلار درخواستی برای تهیه‌ی دو سطح‌نشین قمری، فقط با اختصاص 850 میلیون دلار موافقت کرد. کتی لوئدرز ، مدیر واحد پروازهای انسانی ناسا هنگام اعلام نتیجه‌ی مناقصه با بیان اینکه قرارداد اسپیس ایکس «نخستین گام» در برنامه‌ای گسترده‌تر برای تأمین حمل‌ونقل به ماه است، وعده داد که فرصت برای واگذاری قراردادهای بیشتر در آینده‌ی نزدیک فراهم خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/244497/ناسا-قرارداد-2-9-میلیارد-دلاری-با-اسپیس-ایکس-برای-ساخت-ماه-نشین-را-تعلیق-کرد
بستن   چاپ