ایرانیان جهان
واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه 7
جمعه 17 ارديبهشت 1400 - 12:56:24
ایرانیان جهان - ایرنا / چین به بیانیه صادر شده توسط وزیران امور خارجه کشورهای گروه 7 واکنش تندی نشان داد در این بیانیه از پکن انتقاد شده بود.
وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری بیانیه نشست گروه 7 در لندن را به شدت محکوم کرد و گفت: بیانیه آنها دخالت در حق حاکمیت چین بوده و با روند جاری توسعه و همکاری مسالمت آمیز مغایرت دارد.
وانگ در ادامه موضع کشورش در قبال ادعاهای ارضی پکن در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی را تکرار کرد و گفت این ادعاها مبنای قانونی دارند.
سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین با حمایت وزیران امور خارجه گروه 7 از حضور معنی دار تایوان در جلسات سازمان جهانی بهداشت و مجمع جهانی بهداشت مخالفت کرد.
وانگ گفت: حضور تایوان در سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت باید بر پایه اصل «چین واحد» انجام گیرد.
تایوان از بیانیه گروه 7 استقبال و بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید کرده است.
وزیران امور خارجه کشورهای گروه 7 در بیانیه نهایی خود از حضور روز افزون چین در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی انتقاد کردند.
آنها همچنین پیرامون موارد ادعا شده نقض حقوق بشر و بدرفتاری در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ و سایر مناطق چین ابراز نگرانی کردند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: گروه 7 اکنون باید کانون توجه خود را به همکاری بین المللی در مبارزه با کرونا تمرکز کند، نه ذخیره واکسن کرونا و ایجاد تضاد و اختلافات در جامعه جهانی.
وی افزود: کشورهای گروه 7 خود را دموکراتیک تلقی می کنند، اما بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، مردم 53 کشور دنیا آمریکا را بزرگترین تهدید علیه دموکراسی جهان می دانند که گروه 7 هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.
این مقام چینی از کشورهای گروه 7 خواست با معطوف کردن توجه به مسایل خود، رفتارهای خودخواهانه در مبارزه با کرونا را کنار گذاشته و به دخالت در امور داخلی چین و خدشه دار کردن حق حاکمیت و سیاه نمایی چین پایان دهند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/245213/واکنش-تند-چین-به-بیانیه-وزیران-خارجه-گروه-7
بستن   چاپ