ایرانیان جهان
پنتاگون احتمال آموزش نظامیان افغان در خارج را بررسی می‌کند
جمعه 17 ارديبهشت 1400 - 12:56:31
ایرانیان جهان - ایسنا / مقام‌های ارشد پنتاگون گفتند، آمریکا 12 هواپیمای نظامی دیگر را به جهت حمایت از سربازان آمریکایی و ائتلاف در فرآیند خروج نهایی آنها از افغانستان در ضمن تشدید فشارهای شبه نظامیان طالبان بر نیروهای دولت کابل، به خدمت گرفته است.
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، جنگنده‌های اف-18 به بسته پیش‌تر اعلام شده نیروهای هوایی و دریایی در نظر گرفته شده برای محافظت از سربازان در حال خروج از افغانستان اضافه شده‌اند؛ بسته‌ای که شامل ناو هواپیمابر "دوایت آیزنهاور" مستقر شده در شمال دریای عرب و شش بمب افکن بی-52 مستقر در قطر است. همچنین بخشی از این بسته پیشتر اعلام شده را چند صد تکاور نیروی زمینی ارتش آمریکا تشکیل می‌دهند.
ژنرال میلی در اظهاراتی در کنار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری در پنتاگون بیان داشت: سطح مداومی از حملات خشونت آمیز طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان همچنان وجود خواهد داشت. او گفت، از زمانی که نیروهای آمریکایی یا ائتلاف شروع به خروج از افغانستان در تاریخ اول مه کردند هیچ حمله ای علیه این نیروها رخ نداده است و او همچنین نیروهای افغان را به رغم وجود گمانه زنی ها در خصوص قابلیت کابل برای دفع طالبان در ماه های پیش رو "منسجم" توصیف کرد.
هم میلی و هم آستین که ژنرال بازنشسته نیروی زمینی آمریکاست، از کهنه سربازان جنگ افغانستان هستند.
میلی اظهار کرد: آنها دارند اکنون برای کشورشان می‌جنگند و من بر طبق برآورد نظامی حرفه ای خود این که طالبان به صورت خودکار پیروز شده و کابل سقوط کند و هیچ یک از پیش بینی های وخیم را مسلم نمی دانم. این ها نتایجی مسلم نیستند. نزد دولت افغانستان قابلیت نظامی چشمگیری وجود دارد. ما باید ببینیم وضعیت چطور به پیش می‌رود.
میلی گفت که پنتاگون در حال بررسی گزینه ها برای تداوم حمایت از نیروهای دولتی افغانستان بعد از تکمیل خروج سربازان خارجی از این کشور از جمله با امکان آموزش دادن به نیروهای امنیتی افغان در یک کشور دیگر است.
همچنین این به علاوه درخواست از کنگره برای اجازه دادن به تداوم کمک مالی به قوای افغان که برای سالهای زیادی در سطح چهار میلیارد دلار در سال مانده، و امکان حمایت از راه دور و از یک کشور دیگر در زمینه نگهداری از هواپیما است.
میلی بیان داشت، نیروی هوایی افغانستان برای استراتژی دفع طالبان محوری است اما دوام هواپیماهایش مورد تردید است.
آستین نیز اظهار کرد، مهار طالبان بدون حمایت میدانی آمریکا "چالشی برای افغانها" خواهد بود.
آستین گفت: ما امیدواریم که نیروهای امنیتی افغان نقشی محوری در متوقف ساختن طالبان ایفا کنند. چیزی که ما شاهد بروزش هستیم قبلا انتظارش را داشتیم – افزایش فشار بر قوای افغان.
او تاکید کرد که نیروهای دولتی افغانستان در روزهای اخیر دست به یک ضد حمله علیه طالبان در لشکرگاه مرکز استان هلمند زده و "عملکردی نسبتا خوب داشتند".

http://www.ilandnews.ir/fa/News/245215/پنتاگون-احتمال-آموزش-نظامیان-افغان-در-خارج-را-بررسی-می‌کند
بستن   چاپ