ایرانیان جهان
نامزدی لاریجانی خیلی محتمل است
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 2:27:28 AM
ایرانیان جهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گویا آنچه اصلاح‌طلبان از آن بدشان می‌آمد، آرام آرام دارد سرشان می‌آید! جبهه حامیان دولت که از ماه‌ها قبل - به‌خصوص پس از تشکیل نهاد اجماع‌ساز اصلاحات(ناسا)- مدام در گوش خلق‌الله خواندند که دیگر نسبتی میان آن‌ها و حسن روحانی و سیاست ائتلاف وجود ندارد، این روزها کم کم دارند از رویکرد آوانگارد پیشین دست می‌شویند و مجدد به مخزن‌الاسرار پیروزی‌های متوالی این سال‌های خود یعنی ائتلاف با جریان اعتدال و بخشی از جبهه اصول‌گرایی، دست می‌یازند. سؤال اینجاست؛ چهره‌ای که اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات‌1400 و باقی ماندن در قدرت، زیر سر دارند، کیست و چه مختصاتی دارد؟
وقتی پیامدهای منفی سیاست حمایت اصلاح‌طلبان از دولت در قالب بی‌کیاستی در تمشیت معیشت مردم رخ‌‌نمایی کرد، چاره‌ای برای تجدیدنظرطلبان نمانده بود جز اینکه برای حراست و حفاظت از نیمچه اعتبار باقی مانده اجتماعی‌شان، از این دولت و هر آنکه مردم را یاد این دولت می‌اندازد، تبری جویند. همذات حسن روحانی در سال‌های پسابرجام که بسیاری از او با عنوان «روحانی ثانی» یاد می‌کنند و اصلاح‌طلبان پس از غائله 22‌بهمن‌91 در حرم حضرت معصومه ؟س؟ او را چونان اصلاح‌طلبی تام و تمام روی دستان خود بالا بردند، علی‌اردشیر لاریجانی فرزند مرجع عظام تقلید مرحوم حضرت آیت‌الله میرزا‌هاشم آملی‌لاریجانی است. علی لاریجانی با وجود تعلق خاطر به جریان محافظه‌کار سنتی، به‌دلیل زاویه‌گیری با محمود احمدی‌نژاد و پس از آن، همراهی با دولت روحانی در ماجرای تصویب برجام، چند سالی می‌شود که سیاستمدار مورد علاقه اصلاح‌‌طلبان شده است. با این حال، تالی فاسد سیاست‌های دولت تدبیر و امید بر معیشت و زندگانی مردم و افت فاحش محبوبیت روحانی در میان افکار عمومی، اصلاح‌طلبان را لاجرم به این سو کشانده که تا جایی که ممکن است، از روحانی و چهره‌های سیاسی نزدیک به او نظیر علی لاریجانی فاصله بگیرند. این فاصله‌گیری، سیاستی بود که اصلاح‌طلبان پس از تشکیل نهاد اجماع‌ساز اصلاحات در بهمن‌ماه سال‌99، روی آن تاکید کردند و تصریح داشتند که هدف این نهاد، تلاش برای اجماع‌سازی حول یک نامزد تماما اصلاح‌طلب در انتخابات‌1400 است؛ راهبردی که آشکارا بازتاب‌دهنده فاصله‌گذاری تعمدی اصلاحات با لاریجانی و احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری بود.
بازگشت به لاریجانی
اصلاح‌طلبان که از لاریجانی روی گرفته بودند، سیدحسن خمینی را زیر سر داشتند. در دو، سه هفته منتهی به سال‌99 و به‌خصوص پس از اتمام تعطیلات نوروز، اصلاح‌طلبان تبلیغات وسیعی را پیرامون نواده حضرت امام به راه انداختند تا بلکه بتوانند او را نزد افکار عمومی صاحب وجاهت سیاسی سازند. با این حال، مشورت نواده حضرت امام از مقام معظم رهبری و توصیه انتخاباتی ایشان، موجب گشت تا سیدحسن خمینی عطای نامزدی را به لقایش ببخشد و اعلام دارد که صرفا در حد کنشگر سیاسی در انتخابات ظاهر خواهد شد. پس از این، اصلاح‌طلبان بار و بنه را به مقصد حمایت از محمدجواد ظریف بستند. اصلاح‌طلبان امیدوار بودند که مشروعیت عامه ظریف بتواند به کمک پایگاه اجتماعی متزلزل آن‌ها بیاید و جبهه اصلاحات به واسطه کاندیداتوری وزیر امور خارجه، پیروز انتخابات شود. با این وجود، انتشار فایل صوتی مصاحبه محرمانه ظریف همه رشته‌های اصلاحات را پنبه کرد. بسیاری از اصلاح‌طلبان معتقدند که واکنش تند افکار عمومی به این فایل صوتی و به‌خصوص واکنش صریح رهبر انقلاب به آن، زمینه‌های نامزدی ظریف را از بین برد. اصلاح‌طلبان که اکنون با بحران نامزد وجیه‌المله و وجیه‌الدوله(برای احراز صلاحیت) مواجه شده‌اند، به نظر می‌رسد بخواهند از سیاست قبلی یعنی اعلام برائت از علی لاریجانی دست کشیده و بار دیگر همچون سال‌های‌92 و 96، سیاست ائتلاف و حمایت از گزینه‌ای غیر‌اصلاح‌طلب را در دستور کار خود قرار بدهند. بازگشت به سیاست ائتلاف، مساله‌ای نیست که صرفاً عمل‌گرایان در صدد آن باشند بلکه نیروهای چپ‌گرا نیز لزوم این امر را فهمیده‌اند.
عباس عبدی: اصلاح‌طلبان از یک «اصول‌گرای کم خطر» حمایت کنند
عباس عبدی که همه او را به‌عنوان نیروی ناب‌گرای اصلاح‌‌طلب می‌شناسند، روز 15‌اردیبهشت در یادداشتی در روزنامه اعتماد، از اصلاح‌طلبان خواست که اگر مجبور شدند از یک «اصول‌گرای کم خطر» حمایت کنند. عبدی هر‌چند در این یادداشت نامی از علی لاریجانی نبرده لیکن با توجه به قرابت قبلی اصلاح‌طلبان با او، به نظر می‌رسد که منظور نظر عبدی از اصول‌گرای کم خطر، همان رییس پیشین مجلس باشد. عبدی در این یادداشت با تاکید بر اینکه «اصلاح‌طلبان با دو رویکرد متفاوت می‌توانند وارد انتخابات شوند. رویکرد اول تقدم اهداف و برنامه‌هاست و رویکرد دوم تنظیم کردن اهداف خود با امکانات و وسایل و اشخاص ممکن و موجود است»، نوشت: این دو رویکرد بسیار متفاوت است و البته هر‌کدام نیز می‌تواند قابل دفاع باشد ولی نباید آن‌ها را با یکدیگر خلط کرد. به نظر می‌رسد که وضعیت عمومی جامعه ایران به‌گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با رویکرد دوم وارد انتخابات شوند. این تحلیلگر اصلاح‌طلب تاکید کرد: توجه رأی‌دهندگان حامی اصلاح‌طلبان بیش از آنکه به نامزدها باشد ناظر به برنامه و رویکرد اصلاح‌طلبان است. آنان می‌پرسند که دنبال چه هستید؟ مشکل را چه می‌دانید؟ راه‌حل اساسی چیست؟ چگونه می‌توانید و می‌خواهید از این وضع عبور کنید؟ 
وی تصریح کرد: اگر پاسخ‌های قابل قبولی از این پرسش‌ها به دست آوردند، آنگاه به سراغ نامزد اصلاح‌طلب می‌روند که آیا این فرد قادر به انجام این اهداف هست یا خیر؟ از این رو اصلاح‌طلبان باید نامزد مطلوب خود را معطوف به آن برنامه مختصر و مفید اعلام شده خود معرفی کنند. عبدی افزود: بهترین راه‌حل این است که هر‌کدام از احزاب و گروه‌ها و حتی اشخاص اصلاح‌طلب براساس سلیقه فکری و اولویت‌های سیاسی خود وارد انتخابات شوند و از هر‌کس که خواستند، حمایت کنند. 
عبدی در بخش پایانی نوشته خود، ایده فکری خود مبنی بر حمایت اصلاحات از یک چهره اصول‌گرایی در انتخابات‌1400 را صراحتا این‌گونه بیان کرد: حتی می‌توانند گزینه‌های اصول‌گرا که برنامه‌های‌شان را برای کشور کم‌خطرتر می‌دانند مورد حمایت قرار دهند. زیرا کنار گذاشتن رویکرد اول به‌طور حتم موجب می‌شود که اکثریت حامیان اصلاح‌طلبان وارد میدان انتخابات نشوند یا حداقل حاضر نباشند از منظر اصلاح‌طلبانه ایجابی رأی دهند، هر چند ممکن است بخواهند به صورت سلبی علیه یکی به نامزد دیگری رأی دهند، نامزدی که معلوم باشد گزینه اصلاح‌طلبی نیست.
کرباسچی: ممکن است شرایط جوری پیش برود که از لاریجانی حمایت کنیم
علاوه بر عبدی، سایر چهره‌های اصلاح‌طلبی نیز طی روزهای گذشته از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی سخن به میان آورده‌اند که ذکر تک تک آن‌ها از حوصله بحث موجود خارج است اما ذکر یکی از آن‌ها خالی از لطف نیست. غلامحسین کرباسچی که بسیاری او را از مهم‌ترین حامیان فعلی لاریجانی برمی‌شمرند و معتقدند که اگر در جبهه اصلاح‌طلبی، یک نفر حامی سرسخت لاریجانی باشد، او قطعا کرباسچی است، چندی پیش نیز بار دیگر مکنونات قلبی خود را بروز داد و از احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی سخن گفت. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی روز 14‌اردیبهشت در یک گفت‌وگوی اینستاگرامی، درباره احتمال حمایت جبهه اصلاحات از لاریجانی در انتخابات 28‌خرداد، تصریح کرد: «من می‌دانم که خیلی از نیروهای اصول‌گرا دارند روی یک چهره‌ای که بتواند شرایط کشور را مدیریت کند، فکر می‌کنند؛ آقای لاریجانی این پتانسیل را دارد. آقای لاریجانی یک‌سری دشمنان سیاسی قسم‌خورده دارد؛ می‌خواهند از حضور لاریجانی در انتخابات وحشت بیندازند. کرباسچی همچنین درباره برخی گفته‌ها مبنی بر حمایت کارگزاران سازندگی از لاریجانی گفت: فعلا حمایت کارگزاران از لاریجانی شایعه است اما ممکن است شرایط جوری پیش برود که از وی حمایت شود».
بی‌شک حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی، هزینه فایده‌های خاص خود را برای ایشان خواهد داشت. لاریجانی از استعداد بالایی برای تأیید صلاحیت برخوردار است و همین مساله می‌تواند اصلاح‌طلبان را از مانع اول یعنی فیلتر شورای نگهبان، به سلامت عبور بدهد. همچنین حضور لاریجانی علاوه بر اصلاح‌طلبان، می‌تواند موجب جذب بخش‌هایی از جبهه اصول‌گرایی نیز بشود و قوت سیاست ائتلاف را به همراه بیاورد. با این حال، نامزدی لاریجانی هزینه‌هایی نیز برای اصلاح‌طلبان خواهد داشت. همگان می‌دانند که لاریجانی با وجود اعتبار در ساحت بالا، از مشروعیت عامه اندکی در ساحت پایین یعنی جامعه برخوردار است و اصلا معلوم نیست بدنه اصلاحات حاضر باشد به چهره‌ای محافظه‌کار و در عین حال، سنتی رأی بدهد. آیا دوپینگ امثال ظریف و تاجزاده به کمک لاریجانی خواهد آمد؟

http://www.ilandnews.ir/fa/News/245591/نامزدی-لاریجانی-خیلی-محتمل-است
بستن   چاپ