ایرانیان جهان
ابتکار عمل اتحادیه آفریقا برای بحران سد النهضه
يکشنبه 19 ارديبهشت 1400 - 18:22:14
ایرانیان جهان - ایسنا / وزیر امور خارجه سودان از ابتکارعمل جدید اتحادیه آفریقا برای حل و فصل بحران سد النهضه خبر داد.
به نقل از البلد، مریم صادق المهدی، وزیر خارجه سودان اعلام کرد که عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی کشورش با فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهوری کنگو و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا درباره بحران سد النهضه دیدار و رایزنی کرد.
وی گفت که تشیسکدی در جریان این دیدار ابتکار عمل جدیدی را ارائه کرد و طرف‌های مربوطه درحال بررسی این ابتکار عمل هستند.
المهدی در ادامه تاکید کرد که موضع سودان در قبال سد النهضه ثابت و واضح بوده و بر پایه قانون بین‌الملل و توافقنامه‌های امضا شده در گذشته است.
وی ادامه داد: سودان موافق حق اتیوپی برای توسعه توانمندی‌های خود و استفاده از آب رود نیل آبی بدون هیچگونه اجحافی در حق دیگر طرف‌ها به ویژه مصر و سودان است.
وزیر خارجه سودان همچنین تصریح کرد: خارطوم اطمینان دارد که سد النهضه می‌تواند برای هر سه کشور و به طور کلی تمام آفریقا مفید باشد اما سودان اتخاذ اقدامات یکجانبه را نخواهد پذیرفت.
در مقابل عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز در جریان دیدار با رییس جمهوری کنگو و رییس دوره‌ای اتحادیه آفریقا در قاهره تأکید کرد که کشورش اجازه خدشه وارد شدن به امنیت آبی خود را نخواهد داد.
وی همچنین دستیابی به یک توافقنامه قانونی الزام آور که حقوق آبی مصر را حفظ کرده و منطقه را از تنش و بی‌ثباتی بیشتر دور سازد، ضروری دانست.
فلیکس تشیسکدی نیز بر اصرار خود برای افزایش هماهنگی در این زمینه تاکید کرد تا به یک توافق عادلانه و متعادل درباره سد النهضه دست یابند.
مصر و سودان با اتیوپی بر سر راه‌اندازی سد النهضه بر رودخانه نیل اختلاف نظر دارند و مصر نگران است که راه اندازی این سد موجب کاهش 97 درصدی منابع آبی‌اش شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/245742/ابتکار-عمل-اتحادیه-آفریقا-برای-بحران-سد-النهضه
بستن   چاپ