ایرانیان جهان
طالبان: آمریکا بارها توافقنامه صلح دوحه را نقض کرده است
دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 - 10:26:59
ایرانیان جهان - ایرنا / رهبر طالبان روز یکشنبه گفت که ایالات متحده بارها توافق صلح با طالبان در دوحه پایتخت قطر را 2020 نقض کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، "هیبت الله آخوندزاده" رهبر طالبان طی سخنانی گفت: ما عقب نشینی نیروها توسط ایالات متحده و سایر کشورهای خارجی را گام خوبی می دانیم و مصرانه می خواهیم که کلیه مفاد توافق نامه دوحه اجرا شود.
آخوندزاده افزود: متأسفانه طرف آمریکایی تاکنون بارها توافق نامه را نقض کرده و خسارات جانی و مادی زیادی به غیرنظامیان وارد کرده است.
رهبر طالبان همچنین به عدم آزادی همه زندانیان و حذف نام طالبان از لیست های تحریم و به تعویق انداختن عقب نشینی نیروها از ماه مه (اردیبهشت) به سپتامبر (شهریور) اشاره کرد.
آخوندازه در ادامه با توجه به اینکه این گروه آماده است تا از استقلال و حاکمیت میهن خود به هر قیمتی محافظت کند، تاکید کرد که اگر واشنگتن به تعهدات خود عمل نکند، جامعه بین المللی باید آمریکا را مسئول همه عواقب خود بداند.
طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در اسفند سال 99، دولت ایالات متحده متعهد شد تا اول ماه مه (11 اردیبهشت) تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند اما دولت بایدن زمان خروج تمام نیروهای امریکایی را تا 11 سپتامبر به تاخیر انداخت.
آمریکا در سال 2001 پس از حمله یازده سپتامبر به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به افغانستان حمله کرد و با گذشت حضور نظامی بیش از بیست سال در افغانستان، نه تنها سطح خشونت و حملات گروه های تروریستی کاهش نیافته بلکه هر سال به شمار کشته شدگان غیرنظامی افزوده می شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/245882/طالبان--آمریکا-بارها-توافقنامه-صلح-دوحه-را-نقض-کرده-است
بستن   چاپ