ایرانیان جهان
چشمان بسته دنیا به روی نسل کشی شیعیان هزاره افغانستان
دوشنبه 20 ارديبهشت 1400 - 10:31:01
ایرانیان جهان - مشرق /روز گذشته 3 انفجار انتحاری در منطقه دشت برچی در غرب کابل، یک مدرسه دخترانه را هدف گرفته و منجر به شهادت و زخمی شدن صدها نفر از شیعیان مظلوم هزاره افغان به ویژه دختران دانش آموز خردسال در این محل شد.
این روزها از گوشه و کنار خاک افغانستان بوی باروت و خون به مشام می‌رسد و روزانه ده‌ها نفر در درگیری میان نیروهای نظامی دولتی و شبه نظامیان در این کشور کشته می‌شوند. اما حملات انتحاری به غیرنظامیان به ویژه در شهر کابل پایتخت این کشور به شکل عجیبی وحشیانه و به دور از هر گونه منطق بوده و به نظر می‌رسد عوامل خارجی در حال هدایت آنها برای اجرای یک پروژه بزرگ مخصوص طراحی آینده افغانستان هستند : نسل کشی شیعیان هزاره و کوچ اجباری آنها.
در سالهای اخیر حملات متعددی به مراکز آموزشی شامل مدارس، دانشگاه و مراکز ورزشی شهر کابل رخ داده است که عمده آنها در بخش غربی و هزاره نشین پایتخت افغانستان بوده است.
حادثه روز شنبه در مدرسه سیدالشهدا در منطقه دشت برچی آخرین نمونه از این حملات وحشیانه بود که به کشته شدن حداقل 55 دانش آموز دختر خردسال افغان و زخمی شدن بیش از 100 نفر دیگه منجر شد. در زیر به ذکر مهم‌ترین موارد این حملات می‌پردازیم :
_ حمله به مجسد امام زمان در اکتبر 2017 با 39 کشته و ده ها زخمی
_ حمله به مرکز فرهنگی تبیان با 150 کشته و زخمی سال 2017
_ حمله انتحاری به یک سالن ورزشی در سال 2018 با 20 کشته
_ حمله به مدرسه خصوصی "مهدی موعود" با 200 کشته و زخمی سال 2018
_ حمله به یک زایشگاه در غرب کابل در سال 2020 با 24 کشته
_ حمله به مرکز آموزشی کوثر دانش در سال 2020 با 30 کشته و ده ها زخمی
تمام این حملات به شکل سازمان‌ یافته‌ای علیه محلات و مراکز شیعه نشین کابل صورت گرفته است که تردیدهای بسیاری را در خصوص عوامل مجری این حملات و حامیان خارجی آنها ایجاد می‌کند.
کدام گروه عامل حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدا بود؟
از آنجاییکه سالهاست ارتش افغانستان و گروه طالبان در حال درگیری با یکدیگر در مناطق مختلف این کشور هستند، رسانه‌های منطقه‌ای سریعا تلاش کردند تا مسئولیت این حملات را متوجه این گروه کنند اما ذبیح الله مجاهد از رهبران گروه طالبان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این گروه به هیچ عنوان در این حملات وحشیانه دست نداشته و حمله فوق توسط شاخه‌ای از گروهک تروریستی داعش انجام شده که عواملی از درون دولت افغانستان نیز از آنها حمایت می‌کنند.
اما شواهد بسیاری نیز وجود دارد که کشورهای خارجی نظیر امریکا و عربستان سعودی در حال فراهم کردن مقدمات ظهور مجدد داعش در افغانستان برای رسیدن به اهداف دراز مدت خود هستند.
از سال 2015 و شروع تضعیف گروهک داعش در عراق و سوریه و از دست دادن کنترل میدانی شهرهای بزرگ این دو کشور، شایعات عجیب و البته موارد تایید شده‌ای از انتقال بخشی از جنگجویان این گروه تروریستی از سوریه و عراق به خاک افغانستان شنیده می‌شد. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد بودند که امریکا با حمایت مالی برخی کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی اقدام به انتقال منظم نیروهای داعش به افغانستان می‌کند تا بازیگر مهم سومی علاوه بر دولت افغانستان و گروه طالبان در آینده منطقه‌ای افغانستان به وجود بیاورند.
در این میان بسیاری از حامیان حقوق شیعیان مظلوم هزاره افغان نیز معتقدند عواملی درون دولت افغانستان و سازمان اطلاعات این کشور نیز در این پروژه سهیم بوده و حاضرند برای جلب توجه و کمک بین المللی به گروه و جنایتکارانی اجازه فعالیت در این کشور را بدهند که به شکل سیستماتیک برای کشتار دسته جمعی و حذف قوم هزاره از جامعه افغانستان اقدام می‌کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/245915/چشمان-بسته-دنیا-به-روی-نسل-کشی-شیعیان-هزاره-افغانستان
بستن   چاپ