ایرانیان جهان
زندان‌های مخوف هدیه امارات و عربستان به مردم یمن
پنجشنبه 23 ارديبهشت 1400 - 00:54:59
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / یکی از سیاه‌ترین پرونده‌های موجود در مناطق تحت اشغال یمن، وجود زندان‌های سری است که ائتلاف متجاوز برای ترساندن مخالفانش از آن‌ها استفاده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری «سبا» یمن گزارش داد علی‌رغم اینکه مجامع ملی و بین‌المللی شکنجه جسمی و روحی زندانیان را محکوم می‌کنند، در مناطق جنوبی یمن که تحت اشغال عربستان و امارات است، زندان‌های سری که مخصوص ترساندن و شکنجه بازداشت‌شدگان هستند، رو به افزایش است و متجاوزان با استفاده از این زندان‌ها سعی دارند سیاست‌های وحشیانه و خصمانه خود را اجرا کنند.
خبرگزاری‌های محلی استان‌های جنوبی یمن که تحت اشغال نظامیان سعودی و شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف هستند، افشا کردند در خلال سال‌های گذشته عربستان جنایات بسیاری را در حق جوانان این منطقه انجام داده است.
بنابر گزارش منابعی که فعالیت این زندان‌ها را رصد می‌کنند، 26 زندان تا اواخر سال 2019 شناسایی شده بود، ولی در حال حاضر این تعداد به 42 زندان رسیده است، این منابع حقوقی تعداد بازداشت‌شدگان از استان‌ها را نیز بیش از 2500 نفر تخمین زدند.
علی‌رغم افشای بسیاری از جنایات مرتکب شده در زندان‌های مخفی امارات و شبه نظامیان وابسته به آن در استان‌های جنوبی و زندان‌های مخفی طی دوره 2016-2019، اشغالگران سعودی نیز با همان روش شروع به ساختن زندان‌های مخفی کردند حتی حزب «الاصلاح» (شبه نظامیان وابسته به رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) و «القاعده» میز در استان‌های «شبوه، حضرموت، ابین و الضوء الاخضر» از این روش برای شکنجه مردم استفاده کردند.
«ابوظبی» در سال 2019 ادعا کرد که امارات از یمن خارج شده و همه‌چیز را به اشغالگران سعودی سپرده است با این حال رسانه‌ها محلی اعلام کردند زندان‌هایی که این اشغالگران در استان‌های جنوبی ایجاد کردند همچنان باز است و به دست شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف متجاوز اداره می‌شود، این رسانه‌ها فاش کردند شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در پایگاه‌های نظامیشان زندان‌هایی ساخته‌اند تا مخالفانشان را در آن شکنجه کنند.
علاوه بر زندان‌های جمعی و انفرادی تحت کنترل شبه نظامیان وابسته به امارات و زندان سازمان اطلاعات که مخصوص زندانی‌های سیاسی است، منابع یمنی اعلام کردند در منطقه «بئر احمد» در غرب عدن 3 زندان مخفی وجود دارد که دو تا از آن‌ها زندان‌های دسته‌جمعی و دیگری زندان انفرادی است، 3 زندان دیگر نیز مخصوص کسانی است که ربوده شدند، در واقع استان عدن اصلی‌ترین مرکز این زندان‌هاست.
طبق گزارش‌هایی که خبرگزاری‌های استان‌های جنوبی منتشر کردند، امارات در مناطق «المخا و الخوخه در ساحل غربی و بئر احمد و بندر بلحاف در استان شبوه و بندر نفتی الضبه در المکلا» زندان‌های سری دارد و «عمار عفاش» که خود مزدور این دولت حساب می‌شود، مسئول رسیدگی به این زندان‌هاست.
از مناطق المخا و الخوخه خبر رسیده است که شبه‌نظامیان مزدور عمار عفاش 4 زندان سری در این مناطق و پایگاه «ابو موسی اشعری» دارند که در آن‌ها انواع شکنجه‌های جسمی و روحی را بر روی بازداشت‌شدگان انجام می‌دهند و با حمایت امارات در حال ساخت زندان‌های جدیدی در «جبل النار» هستند تا بازداشت‌شدگان را از پایگاه ابو موسی اشعری به این زندان‌های جدید انتقال دهند.
با توجه به اعمال ضد انسانی که در این زندان‌ها صورت می‌گیرد امارات اجازه بازدید بازرسان صلیب سرخ را از زندان‌های استان عدن نمی‌دهد، به گفته منابع حقوق بشری، ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان در زندان‌های وابسته به شبه‌نظامیان عمار عفاش به دلیل شکنجه‌های سنگین جان خود را از دست داده‌اند و اجسادشان در مناطق خالی از سکنه رها یا دفن شده است.
القاعده هم که در مناطق مرکزی دارای پایگاه‌های نظامی است و در آن‌ها به تربیت تروریست‌ها می‌پردازد زندان‌های مخفی را برای بازداشت و شکنجه معترضان خود دارد.
عربستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در مناطقی که اشغال کرده است مانند همان کاری که امارات کرد زندان‌های ترسناکی ایجاد کرده است که موجب رعب و وحشت مردم آن مناطق می‌شود.
هفته گذشته شبه‌نظامیان علاوه بر اقدامات ضدبشری که انجام می‌دهند برای رسانه‌های عدن نیز محدودیت‌هایی اعلام کردند که موجب سانسور و عدم گزارش اتفاقات این استان می‌شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/246392/زندان‌های-مخوف-هدیه-امارات-و-عربستان-به-مردم-یمن
بستن   چاپ