ایرانیان جهان
شناسایی زنان سرپرست خانوار سکونتگاه‌های غیر رسمی 15 استان
پنجشنبه 23 ارديبهشت 1400 - 01:34:31
ایرانیان جهان - معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری: در اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی ـ اجتماعی زنان سرپرست خانوار مجموعا حدود 14000 زن سرپرست خانوار در سطح کشور وارد عرصه اشتغال به ویژه مشاغل خانگی شده‌اند.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری: در اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی ـ اجتماعی زنان سرپرست خانوار مجموعا حدود 14000 زن سرپرست خانوار در سطح کشور وارد عرصه اشتغال به ویژه مشاغل خانگی شده‌اند.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی ـ اجتماعی زنان سرپرست خانوار در این معاونت، گفت: طی اجرای این طرح مجموعا حدود 14000 زن سرپرست خانوار در سطح کشور وارد عرصه اشتغال به ویژه مشاغل خانگی شده‌اند، همچنین زمینه های لازم برای ایجاد شغل 7700 نفر از زنان ساکن سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز فراهم شده است.
سوسن باستانی با بیان اینکه اقدامات معاونت زنان در خصوص زنان سرپرست خانوار را می توان در دو دسته طبقه بندی کرد، اظهار کرد: دسته اول شامل اقدامات مبتنی بر اجرای اسناد بالادستی است که مهم‌ترین آن سند برنامه ششم توسعه و به طور خاص بند "ت" ماده 80 برنامه بوده است.
وی ادامه داد: دسته دوم نیز شامل اقدامات اجرایی و عملیاتی است که در چارچوب برنامه ششم توسعه و با رویکرد توانمندسازی در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و از طریق همکاری با دستگاههای دولتی و بخش خصوصی و سمن های فعال در عرصه توانمندسازی به انجام رسیده است.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت زنان تصریح کرد: این معاونت ضمن تدوین طرح جامع توانمندسازی منضم به برنامه اقدام و عمل، به انجام اقدامات دیگری در قالب پروژه های ملی و استانی با رویکرد توانمندسازی برای زنان سرپرست خانوار پرداخت که از جمله آن اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی_اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ورود مجموعا حدود 14000 زن سرپرست خانوار در سطح کشور به عرصه اشتغال به ویژه مشاغل خانگی بوده است.
وی گفت: حدود نیمی از این افراد در سکونتگاه‌های غیر رسمی ساکن هستند. به این ترتیب در قالب یک تفاهم نامه سه جانبه با وزارت کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و معاونت امور زنان و خانواده تعداد 7700 نفر از زنان سرپرست خانوار ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی در 15 استان شناسایی شده و ضمن ارائه آموزش‌های لازم برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی توسط تسهیلگران و تشکیل گروه‌های مشارکت محلی در هر محله، ظرفیت کارِ گروهی و تیمی برایشان فراهم شده و علاوه بر کسب مهارت‌های مالی لازم برای ایجاد اشتغال، نظیر آشنایی با قوانین بیمه و مالیات، به سازمان آموزش فنی و حرفه ای معرفی شده و اغلب در رشته هایی که علاقه مند بوده یا بازار فروش تولیدات مناسبی داشتند، کسب مهارت کردند.
باستانی افزود: بدین ترتیب این زنان توانسته اند بعد از حدود دو سال که از شروع فاز اول این طرح می گذرد، توانایی تولید محصولاتی در رشته های گوناگون و متنوع را کسب کنند، همچنین با دریافت گواهی مهارت از سازمان آموزش فنی و حرفه ای، زمینه های لازم برای ایجاد شغل نیز برای آنها فراهم شده است.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یادآور شد: همچنین در طرح دیگری که در قالب تفاهم نامه سه جانبه با معاونت زنان و همراهی وزارت تعاون و سازمان جهاد دانشگاهی انجام شد؛ تعداد 6200 زن سرپرست خانوار برای ایجاد یک شغل خانگی در 24 استان متقاضی، شناسایی و بر اساس الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، به پیشرانهای کمک کننده برای آموزش مهارت در حرفه های خاص و شناسایی و اتصال به بازار، معرفی شدند.
به گفته وی، این زنان با کمک پیشرانها توانسته اند به بازار فروش محصولات تولیدی خود متصل شده و از طریق بازارچه های فیزیکی یا بازارهای مجازی محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین این معاونت در عرصه توانمندسازی موافقتنامه‌هایی برای همکاری با سازمانهای مردم نهاد کشور دارد و این موضوع پیوسته در دستور کار هر سال معاونت بوده و جزء برنامه های ثابت است.
باستانی در پایان گفت: همچنین تهیه و تصویب برنامه ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در تمامی 31 استان کشور و متناسب با شرایط هر استان، یکی از اقدامات مهم معاونت و یکی از محورهای مهم برنامه های مذکور زنان سرپرست خانوار و توان افزایی آنها است.
منبع: گفتگو با ایسنا

http://www.ilandnews.ir/fa/News/246455/شناسایی-زنان-سرپرست-خانوار-سکونتگاه‌های-غیر-رسمی-15-استان
بستن   چاپ