ایرانیان جهان
چرا آمریکا نگران پهپادها در خاورمیانه است؟
چهارشنبه 5 خرداد 1400 - 4:54:45 AM
ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم کامل جمیل نوشت : حوادث پی در پی نشان دهنده درستی پیش بینی های قبلی کارشناسان نظامی در این باره است که آینده نظامی به سمت پیشرفت سریع پهپادها حرکت می کند، امری که باعث نگرانی ایالات متحده از این نوع سلاح شده است، چرا که آن را تهدیدی برای حضور نظامی خود در خاورمیانه می داند. نیروهای آمریکایی با تهدیدات متعددی بویژه در عراق مواجه هستند، همانطور که چندین بار از سوی شبه نظامیان شیعه هدف گرفته شدند و با اینکه ایلات متحده بارها انبارهای سلاح شبه نظامیان را بمباران نموده، اخیرا ایشان آمریکا را به استفاده از پهپادهای پشرفته خود تهدید کرده اند.
 آخرین این پیش بینی ها، صحبتهای ژنرال مکنزی در روز شنبه بود که تصریح کرد میزان استفاده از پهپادهای هجومی توسط گروههای مسلح نزدیک به ایران طی سالهای گذشته افزایش چشم گیری داشته است.
طبق گزارش آسوشتید پرس، مکنزی احتمال داد که گروههای مسلح در عراق، به سمت حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی با هدف واداشتن آنها به عقب نشینی از عراق، روی بیاورند. به عقیده این ژنرال آمریکایی، پهپادهای پیشرفته که ابعاد کوچکی دارند، یک چالش ملموس محسوب می شوند و دلیل آن، سهولت خرید آنها و دشواری رصد و ردیابی شان است، در این میان ایالات متحده باید راههای تازه ای برای تعامل با این خطر در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان بیابد.
اظهارات مکنزی یک ماه پس از حمله پهپاد بمب گذاری شده به فرودگاهی است که میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق است و این حمله منجر به زیان سنگینی برای یکی از ساختمان های فرودگاه شد. این در حالی است که پهپادهای حوثی های یمن نیز بارها به اهداف سعودی در عربستان حمله کرده اند.
«هر کس حریم هوایی را در اختیار داشته باشد، در جنگ پیروز می شود»، این یک مفهوم نظامی است که بر اهمیت سلاح هوایی در جنگها تاکید می کند. ایالات متحده به خوبی از این مفهوم آگاه است و همین مساله باعث شده مکنزی در مورد این سلاح مهم و تبعات آن برای حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ابراز نگرانی کند.
هشدار مکنزی در مورد پهپادها، تاکیدی است بر دیدگاه کارشناسان نظامی که پیش از این در گفتگو با الخلیج آنلاین از خطرناکی این سلاح خبر داده بودند.
یکی از آنها احمد الحماده است که تاکید می کند پهپادها ثابت کرده اند در ردیابی، تعقیب و وارد کردن ضربه به اهداف، دقت عالی دارند و همین امر، باعث شده کشورهای متعددی به دنبال ساخت پهپاد یا خرید آن باشند. حماده می افزاید: دولتهای متعددی از جمله ایران، تکنولوژی ساخت پهپاد را در اختیار دارند.
در این میان، نظیر الکندوری، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که ایالات متحده شیوه مشخصی برای تعامل با شبه نظامیان عراقی وابسته به ایران ندارد و در واقع بین حمایت لجستیکی از شبه نظمیان به بهانه جنگ با تروریسم و تعمد در هدف گرفتن انبارهای سلاح این شبه نظامیان، سرگردان است. امروز این شبه نظامیان از قدرت و نفوذی در موسسات دولتی در عرق برخوردارند که آنها را تبدیل به منبع خطری برای نیروهای آمریکایی و اسرائیل کرده است.
وی خاطر نشان می کند: این احساس خطر از شبه نظامیان برای اسرائیلیها زمانی جدی تر شد که تجربه درگیری اخیر با حماس را مشاهده کردند و در مقابله با پهپادها و موشکهای حماس، شکست خوردند. حال اسرائیل می داند که ممکن است ایران از طریق شبه نظامیان صهیونیستها را تهدید کند.
از سوی دیگر، الکندوری معتقد است که چشم پوشی آمریکا از نفوذ شبه نظامیان در عراق و افزایش قدرت نظامی آنها، به دنبال توصیه اسرائیل به واشنگتن بوده است. بنابراین، اسرائیل معتقد است که غرق کردن عراق در هرج و مرج مسلحانه می تواند مانع از بازگشت قدرتی شود که خطر بزرگی برای تل آویو است.
در حقیقت اسرائیل تلاش می کند آمریکا را به سمت ایجاد راهی برای محدود کردن قدرت شبه نظامیان سوق دهد، همچنانکه جنگ اخیر در غزه و شکست اسرائیل در برابر حملات موشکی، موجب تغییر تفکر صهیونیستها شده است.
به عقیده کندوری، واشنگتن می خواهد بدون جنگ و درگیری به خطرش به نظامیان پایان دهد، که این مهم می تواند با تکیه بر نتایج انتخابات پارلمانی عراق و تشکیل دولت جدید، محقق شده و آمریکا روی تحولات سیاسی برای مهار وجود شبه نظامیان در عراق حساب کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/249695/چرا-آمریکا-نگران-پهپادها-در-خاورمیانه-است؟
بستن   چاپ