ایرانیان جهان
سرمقاله جام جم/ به مشارکت حداکثری متعهد باشیم
پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 10:27:49
ایرانیان جهان - جام جم / « به مشارکت حداکثری متعهد باشیم » عنوان سرمقاله روزنامه جام جم نوشته مهدی چمران است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مشارکت سیاسی و حضور حداکثری در انتخابات در اندیشه حضرت امام (ره) هم حق و هم تکلیف است. تقویـت انسجام ملی، احساس تکلیف شرعی، احساس مسؤولیت نسبت به کشور، پیـروی از مقام معظم رهبری برای مشارکت در انتخابات و ادای دین به شهیدان از جمله متغیرهای انگیزشی هستند که باید در فضای انتخاباتی تقویت شوند.
 بنابراین در این دوره از انتخابات نیز باید تلاش کرد تا بتوانیم شاهد مشارکت حداکثری باشیم. حکومت‌ها همواره بـر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید می‌کننـد و در این راستا دولتی که بیشـترین مشارکت را در انتخابـات جلـب کنـد، نـه تنهـا در عرصـه داخلـی بلکـه در عرصـه بین‌المللی نیز از موضع مقتدرانه برخوردار خواهد شد، از سوی دیگر شکی نیست کشوری که سرمایه اجتماعی دارد و مردم نسبت به سرنوشت کشور خود حساس باشند، این حساسیت موجب افزایش امنیت در حوزه‌های مختلف و مواظبت در مقابل دشمن در برخورد با کشور می‌شود. بارها در طول دهه‌های گذشته این مساله را تجربه کرده‌ایم و به جرأت می‌توان گفت دوام جمهوری اسلامی در طول بیش از چهار دهه با حجم انبوهی از توطئه‌های مختلف دشمن، ناشی از همین حضور و دلدادگی مردم به نظام و ایران بوده است. از سوی دیگر باید به این موضوع اشاره شود که شرکت حداکثری در انتخابات از این جهت حائز اهمیت است که مردم و همه ما باید نقش خودمان را در اداره کشور به خوبی ایفا کنیم، زمانی که مشارکت حداکثری نداشته باشیم، نمی‌توانیم اقتدار کشورمان را در عرصه بین المللی به نمایش بگذاریم، چراکه مشارکت مردم در انتخابات با اقتدار کشور کاملا مرتبط است. البته قطعا باید مشارکت توأم با هوشمندی را در نظر گرفت. به این معنی که انتخابات چند رکن دارد که اولین آن حضور گسترده مردمی و مشارکت حداکثری هوشمند است، نه مشارکت هیجانی و احساسی،چون مشارکت احساسی به پشیمانی منجر می‌شود که امروز آن را می‌بینیم. در همین ارتباط نیز ائتلاف نیروهای انقلاب به‌دنبال مشارکت هرچه فعال‌تر ولی فعال هوشمند است. در زمینه راهکارهای افزایش مشارکت عمومی نباید از نقش احزاب و جریان‌های سیاسی غفلت کرد،چراکه احزاب می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند به این معنی که احزاب با تحلیل درست شرایط و بیان صحیح از اوضاع و احوال جامعه و راه‌های برون رفت از بن بست‌ها و اصلاح امور، زمینه حضور هر چه بیشتر آحاد مردم را فراهم می‌کنند. بنابراین همه باید به مشارکت حداکثری متعهد بوده و تمام تلاش‌ها برای تحقق آن به‌کار گرفته شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/249986/سرمقاله-جام-جم--به-مشارکت-حداکثری-متعهد-باشیم
بستن   چاپ