ایرانیان جهان
سرمقاله سیاست روز/ مردم خمیر اسباب بازی نیستند
پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 10:27:57 AM
ایرانیان جهان - سیاست روز / « مردم خمیر اسباب بازی نیستند » عنوان سرمقاله سردبیر روزنامه سیاست روز، محمد صفری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هجمه به شورای نگهبان به خاطر احراز صلاحیت‌ها و آنهایی که صلاحیتشان احراز نشد از سوی جریان اصلاحات آغاز شده است و سعی دارد تا با بازی با افکار عمومی این نهاد قانونی را متهم کند که تصمیمان آن باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد. 
نخست باید مروری داشته باشیم بر وظایف قانونی شورای نگهبان که در قانون اساسی ذکر شده است. شورای نگهبان وظیفه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری،‌ مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد.شورای نگهبان وظیفه بررسی مصوبات مجلس و رد یا تأیید آنها با تطبیق با قانون اساس و شرع اسلامی را دارد. شورای نگهبان تنها مرجع تفسیر قانون اساسی است. 
در این سه وظیفه مهمی که قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان نهاده است،‌ آیا گزینه‌ای برای این مسئله که شورای نگهبان موظف است تا در بررسی‌های خود در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ملاحظه کاری داشته باشد تا افرادی تأیید صلاحیت شوند که حضور آنها باعث افزایش مشارکت خواهد شد؟ 
وظیفه قانونی شورای نگهبان در این زمینه مشخص است و اگر افرادی ازمیان داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری احراز صلاحیت نشده‌اند،‌ به خاطر نداشتن قواعد برای رسیدن به صلاحیت آنها بوده است. این که پس از اعلام اسامی احراز صلاحیت شدگان سعی می‌شود شورای نگهبان متهم جلوه داده شود، برای آن است که عاملی اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات خود را از انتقادات رها کند و آن را به سوی شورای نگهبان جهت دهی کند. 
آیا شورای نگهبان مسبب وضع موجود اقتصادی در کشور است؟ 
آیا شورای نگهبان باعث شده تا بار دیگر بازار مرغ نابسامان شود؟ 
آیا شورای نگهبان در تورم نزدیک به 50 درصد دخیل است؟ 
آیا شورای نگهبان مقصر وضع مسکن و افزایش چند صد درصدی قیمت اجازه خانه و خرید آن است؟ 
مسب وضعیتی که افکار عمومی آن را احساس می‌کند،‌ جریان سیاسی اصلاح طلب و دولتی است که این جریان در طول 8 سال گذشته تاکنون از آن حمایت کرده است. البته که نباید دولت‌های پیشین جریان اصلاحات که 32 سال از دوران ریاست جمهوری را در اختیار خود داشتند، ‌فراموش کرد. 
ادامه تکرار مدیریت اصلاحات بر قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران جز زیان برای مردم و انقلاب نتیجه دیگری نخواهد داشت. حتی اگر مهمترین مهره جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شد، باز هم به‌خاطر عملکرد اشتباه این جریان در اداره کشور، ‌ظرفیت پیروزی نداشت، چرا که اصلاح طلبان جایگاه و پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند. 
قرار نیست مردم برای چندمین بار از یک سوراخ گزیده شوند، ‌اگر در دوره گذشته مردم به نامزدهای جریان سیاسی اصلاحات رأی داده‌اند،‌ به‌خاطر فریب افکار عمومی از سوی این جریان بوده است. مردم به این پیام و سخن سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات قطعاً توجه ویژه کرده‌اند که در توئیتی نوشته بود؛ «شکل دادن نظر مردم برای ما از شکل دادن خمیر بازی کودکان ساده‌تر است!» این سخن نشان دهنده ارزش و کرامتی است که جریان اصلاحات برای مردم قائل است و در طول سال‌های گذشته تاکنون با همین دیدگاه به مردم نگریسته است. 
آیا مردم باز هم به چنین تفکری رأی خواهند داد؟ 
همانگونه که گفته شد و مردم نیز به آن واقف هستند، عمال اصلی مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند،‌ تفکر جریان اصلاحات است،‌ جریانی که باحمایت از دولت تدبیر و امید،‌ سیاست‌های خود را تکرار کرد و دراین دوره نیز سعی داشت بار دیگر نامزد این جریان وارد پاستور شود تا بتوان کارهای نیمه تمام خود را تمام کند. 
ادامه جریان اصلاحات در دولت بعدی قطعاً به وخامت اوضاع اقتصادی خواهد رسید. اوضاعی که هم اکنون نیز حال خوشی ندارد، اما برای تغییر اساسی، مردم باید بی‌توجه به همه اقداماتی که برای کاهش مشارکت آنها برای انتخاب رئیس جمهوری در شأن و تراز مردم و انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند. این کشور و انقلاب متعلق به مردم است و برای آن خون داده‌اند و خون دل‌ها خورده‌اند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/249989/سرمقاله-سیاست-روز--مردم-خمیر-اسباب-بازی-نیستند
بستن   چاپ