ایرانیان جهان
ادعایی در مورد تصمیم جدید آمریکا برای معاهده آسمان‌های باز
جمعه 7 خرداد 1400 - 00:55:21
ایرانیان جهان - فارس / دولت آمریکا به روسیه اطلاع داده به معاهده آسمان‌های باز که دونالد ترامپ، آمریکا را از آن خارج کرد برنمی‌گردد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روسیه را از تصمیم خود برای نپیوستن به این معاهده کلیدی کنترل تسلیحاتی مطلع کرده است.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا این تصمیم را به اطلاع مقام‌های روسیه رسانده است.
طبق گفته مقام‌های آمریکایی، دولت بایدن بررسی‌ها در خصوص این توافق را به اتمام رسانده و «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در جریان آن قرار گرفته است.
مقام‌های وزارت خارجه آمریکا مجاز به اظهارنظر درباره این موضوع نبوده و به شرط عدم افشای نام با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند.
این خبر در شرایطی گزارش شده که جو بایدن قرار است روز 16 ژوئیه در ژنو با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند.
پیمان آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین 34 کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.
روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در سال 1992 امضا شد و از اول ژانویه 2002 اجرایی شد. جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.
وزارت خارجه روسیه چندی قبل اعلام کرد که خروج آمریکا از این پیمان به دلایل واهی صورت گرفته و توازن منافع کشورهای عضو در پیمان را بر هم زده و کارایی آن را به شدت مختل کرده است و دیگر نمی‌توان از این پیمان به عنوان ساز و کاری برای توسعه امنیت و اعتماد میان اعضاء بهره برد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250074/ادعایی-در-مورد-تصمیم-جدید-آمریکا-برای-معاهده--آسمان‌های-باز
بستن   چاپ