ایرانیان جهان
دستور بایدن به جامعه اطلاعاتی آمریکا: منشاء ویروس کرونا را پیدا کنید
جمعه 7 خرداد 1400 - 12:09:07
ایرانیان جهان - با بالاگرفتن دوباره‌ی بحث‌ها بر سر چگونگی ظهور ویروس کرونا، بایدن از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خواست تا درباره‌ی منشأ کووید 19 تحقیق کنند.

بایدن روز چهارشنبه با اشاره به اینکه دولت او احتمال نشت اتفاقی ویروس عامل کووید 19 از آزمایشگاه را جدی گرفته است، به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دستور داد تا درباره‌ی منشأ آن تحقیق کنند. بایدن در بیانیه‌ی خود به‌وضوح اعلام کرد که سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی هنوز به اجماع نرسیده‌اند که چگونه ویروس عامل مرگ نزدیک به 600 هزار آمریکایی، در چین ظهور کرد. به‌نقل از نیویورک تایمز ، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه نوشت «اکنون از جامعه‌ای اطلاعاتی خواسته‌ام تا با دو برابرکردن تلاش‌هایشان، اطلاعاتی را گردآوری و تحلیل کنند که می‌توانند ما را به نتیجه‌گیری قطعی نزدیک‌تر کنند.» بایدن دستور داده است تا گزارش تحقیق ظرف مدت 90 روز تهیه شود. در روزهای اخیر، پس از آنکه وال استریت ژورنال براساس یک گزارش اطلاعاتی پیش‌تر افشانشده، گزارش داد که سه پژوهشگر مؤسسه‌ی ویروس‌شناسی ووهان در نوامبر 2019 نیازمند مراقبت‌های بیمارستانی شده بودند ، بحث و جدل بر سر منشأ کووید 19 دوباره بالا گرفت. اواخر سال گذشته، تیمی مشترک از سازمان بهداشت جهانی و چین، گزارشی بی‌نتیجه را منتشر کردند و در آن، تئوری نشت آزمایشگاهی را بسیار بعید دانستند. بااین‌حال، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی و آمریکا، گزارش را به‌دلیل روش تهیه‌ی آن و فقدان شفافیت ازسوی دولت چین مورد انتقاد قرار دادند. بعد از آنکه مشخص شد این گزارش در حل معمای دنیاگیری ناکام مانده است، مقام‌های ارشد آمریکا و همچنین شماری از دانشمندان خواستار انجام تحقیقاتی تازه شدند. مقاله‌های مرتبط:
مدیر سابق CDC: ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان منشأ گرفته است آیا شواهدی درباره نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه‌های چین وجود دارد؟ بایدن در بیانیه‌ی خود گفت جامعه‌ی اطلاعاتی ایالات متحده، به دو سناریو محتمل برای منشا ویروس دنیاگیر رسیده است. اول، اینکه ویروس از تماس انسان با حیوانی آلوده ظهور کرده و دوم، نتیجه‌ی نشت اتفاقی از آزمایشگاه است. بااین‌حال، هنوز اطلاعات و شواهد کافی دردست نیست تا بتوان یک نظریه را محتمل‌تر از دیگری دانست. کووید 19 درنهایت چه از حیوان یا از آزمایشگاه منشأ گرفته باشد، بخش عمده‌ی شواهد در چین است و این کشور اجازه‌ی دسترسی به آن‌ها را به هیچ‌کس نمی‌دهد. اما بیانیه‌ی پرزیدنت بایدن نشان می‌دهد که بحث بر سر منشأ ویروس کرونا به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250163/دستور-بایدن-به-جامعه-اطلاعاتی-آمریکا--منشاء-ویروس-کرونا-را-پیدا-کنید
بستن   چاپ