ایرانیان جهان
روابط خصمانه یونان و ترکیه در مسیر تنش‌زدایی
شنبه 8 خرداد 1400 - 12:53:34 AM
ایرانیان جهان - ایرنا / کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان که کشورش روابط تنش آلودی را با ترکیه تجربه کرده، گفت که آتن خواستار بهبودی روابط با آنکارا است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، نخست وزیر یونان روز جمعه برغم اعلام اینکه به دنبال بهبودی روابط با دشمن قدیمی خود است اما بیان کرد که ترکیه موظف به خودداری از تحریک، اقدامات غیر قانونی و سخنان تهاجمی می باشد.
اظهارات میتسوتاکیس در حالی مطرح می شود که مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هفته آینده برای بهبودی روابط بین دو کشور به آتن سفر خواهد کرد. روابط دو کشور عضو ناتو بر سر مسائلی از جمله حق بهره برداری انرژی در شرق مدیترانه دچار تنش شده است.
نخست وزیر یونان در جریان دیدار با چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت: تنها راه برای دستیابی به یک رابطه اساسی با آنکارا که ما به دنبال آن هستیم، پایان دادن به تحریکات، اقدامات غیرقانونی و سخنان تهاجمی است.
وی با اشاره به روابط متشنج ترکیه با اروپا اضافه کرد که تنها اقدامات سنجیده ترکیه است که گام های اروپا را نیز در بهبود روابط تسریع خواهد کرد.
اتحادیه اروپا با نگرانی از جاه طلبی های ترکیه در مدیترانه بر سر مساله انرژی، در ماه مارس پیشنهاداتی را به ترکیه برای بهبود همکاری در زمینه مهاجرت و تجارت ارائه داد. مساله تحقیقات بر سر کش منابع انرژی در دریای مدیترانه منجر به افزایش شدید تنش ترکیه با اعضای اتحادیه اروپا، یونان و قبرس و همچنین رویارویی کشتی های جنگی این کشورها در مدیترانه شرقی شده بود.
یونان و ترکیه در عرض چندین دهه بر سر موضوعات مختلفی از جمله حق حاکمیت در منطقه اژه، مرزهای دریایی و حریم هوایی و حقوق اقلیت ها با یکدیگر اختلاف داشتند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250242/روابط-خصمانه-یونان-و-ترکیه-در-مسیر-تنش‌زدایی
بستن   چاپ