ایرانیان جهان
واشنگتن پست: تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در حال ارتقاست
شنبه 8 خرداد 1400 - 12:55:02 AM
ایرانیان جهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«تنها چند هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کره شمالی پیغام زیرکانه‌ای به دولت جدید فرستاد که بخش‌های کلیدی نیروگاه تولید سوخت هسته‌ای این کشور، مجتمع قدیمی که برنامه تسلیحات هسته‌ای 4 دهه پیش در آن آغاز شده بود را روشن کرد.»
واشنگتن‌پست در تحلیلی نوشت: «مقامات کره شمالی می‌دانستند که گرمای ناشی از آزمایشگاه رادیوشیمیایی آن‌ها، ماهواره‌های آمریکایی را روشن می‌کند و به گزارش روزانه رئیس‌جمهور ایالات متحده راه پیدا می‌کند، حتی اگر مشخص نباشد این یک اقدام ساختگی فریب‌دهنده یا دور تازه پایدار تولید است.
"ویکتور چا"، که تحلیلی از تصاویر برای مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی منتشر کرده است، گفت: "این بخشی از دستورالعمل است" و " این پیغام را می‌رساند که ما اینجا هستیم که بمانیم".
قدرت پابرجای زرادخانه هسته‌ای پیونگ‌یانگ، همزمان با آماده شدن بایدن برای دیدار روز جمعه خود با "مون جائه-این"، رئیس‌جمهور کره جنوبی در کاخ سفید، حقیقت ناخوشایندی را برای رئیس‌جمهور آمریکا برجسته کرد. مون گفته است خلع سلاح شبه جزیره کره برای کشورش "موضوع بقا" است و از دولت بایدن خواسته است مذاکرات را احیا کند.
اما زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی و انبار سوخت این کشور، طی 4 سال اخیر تقریباً دو برابر شده و با وجود دیدارهای پرسروصدای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با "کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی، افزایش ثابتی داشته است. بهترین برآوردهای غیرطبقه‌بندی شده این هستند که کره شمالی دست‌کم 45 سلاح هسته‌ای دارد و به نظر می‌رسد کسب زرادخانه‌ای تقریباً به اندازه زرادخانه پاکستان- دیگر کشور هسته‌ای که آمریکا یک مرتبه خواستار خلع سلاح آن شده بود- را هدف قرار داده است.
مقامات دولت بایدن در خلوت اذعان می‌کنند که این توهم را ندارند که کره شمالی از تمام برنامه هسته‌ای خود دست بکشد. به گفته دستیاران بایدن، وی مانند رئیس‌جمهوران سابق آمریکا، این تصمیم را گرفته که به طور رسمی کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته‌ای اعلام نکند.
این ماه پس از اینکه واشنگتن نتیجه بازبینی سیاست خود در قبال کره شمالی را منتشر کرد، مون گفت تفاوتی در رویکرد این دو متحد (آمریکا و کره جنوبی) در قبال کره شمالی نمی‌بیند. هر دو کشور قصد داشتند با تکیه بر توافق سنگاپور، گام‌های "دپلماتیک، تدریجی، مرحله‌ای، عملی و انعطاف‌پذیر" در راستای هدف نهایی خلع سلاح شبه‌جزیره کره بردارند.
مون در دیدار روز جمعه با بایدن، گفت یکی از اهداف برگرداندن کره شمالی به مسیر مذاکره است.
اما این منافع متقابل دارای محدودیت‌هایی هستند. دولت بایدن به نوبه خود عمق‌بخشی شراکت استراتژیک واشنگتن با کره جنوبی را هدف قرار داده و آن را به استراتژی در حال تحول آمریکا برای رقابت با چین جلب کرده است. این امر به خاطر رابطه تجاری عظیم کره جنوبی با پکن، اقدام ظریف و شکننده‌ای محسوب می‌شود.
مقامات آمریکا همچنین پکن را به کمک به کره شمالی در سرقت بودجه برای تأمین برنامه خود از طریق جرایم اینترنتی متهم کرده‌اند.
هیئتی از کارشناسان سازمان ملل امسال گزارشی را منتشر کردند که مدعی شده بود هکرهای کره شمالی طی 2019 تا نوامبر 2020 از طریق حملات سایبری، 316.4 میلیون دلار دزدیده‌اند که 281 میلیون دلار آن از طریق تبادل ارز رمزنگاری شده در سپتامبر 2020 انجام شده بود. طبق این گزارش، ارزهای رمزنگاری‌شده از طریق واسطه‌گران در چین پولشویی شده بودند.
ثمره این دزدی، به باور بسیاری کارشناسان، تأمین مالی مهم‌ترین پروژه کره شمالی، یعنی گسترش زرادخانه هسته‌ای است.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250258/واشنگتن-پست--تسلیحات-هسته‌ای-کره-شمالی-در-حال-ارتقاست
بستن   چاپ