ایرانیان جهان
گفتگوی شهر با شهردار منطقه 17 درباره سوله های عرصه راه آهن تهران تبریز
اقدامات شهرداری برای کاهش تعداد سوله ها/ جابجایی و جمع آوری تاسیسات 4 سوله
شنبه 8 خرداد 1400 - 08:45:00
ایرانیان جهان - شهر: انجام تغییراتی در طرح و نقشه های مربوط به سوله های عرصه راه آهن تهران تبریز که در حال حاضر در اختیار راه آهن قرار دارد، باعث کاهش تعداد سوله هایی در این مسیر می شود که برخی از آنها به محل تجمع معتادان تبدیل شده اند.

داود لطفی، شهردار منطقه 17 در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره سوله هایی که در مسیر راه آهن تهران تبریز باعث تجمع معتادان و گلایه های شهروندان شده، گفت: این سوله ها در مالکیت راه آهن است و شهرداری منطقه 17 تاکنون چندین بار نسبت به جمع آوری معتادین اقدام کرده و تا حدودی فضا را برای حضور معتادان ناایمن کرده است. البته حفظ و حراست از داخل سوله ها با راه آهن است اما شهرداری چند مرحله به تنهایی و چندین بار نیز با همکاری نیروی انتظامی نسبت به جمع آوری معتادان و ایجاد امنیت این فضاها اقدام کرده است.
او با اشاره به سوله هایی که بحث برداشته شدن آن مطرح شده، افزود: این سوله ها فضاهایی است که راه آهن برای خدمت رسانی در تونل ها به آنها نیاز دارد. با این حال اما در پیگیری ها و مذاکراتی که معاونت عمرانی شهرداری تهران با راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشت مقرر شده که شهرداری تهران مشاوری را معرفی کند تا امکان جابجایی و جمع آوری تاسیسات 4 مورد از این سوله ها فراهم شود.
لطفی ادامه داد: همچنین مشاوران مربوطه از دو نهاد مجددا موضوع را بررسی کردند و به این جمع بندی رسیدند که با انجام تغییراتی در طرح و نقشه های مربوطه تعداد این سوله ها کاهش پیدا کند و با این تغییرات تعداد سوله ها به حداقل می رسد. هرچند که راه آهن برای پیشبرد امور خود به این سوله ها دارد اما باید آنها را محصور کند.
شهردار منطقه 17 عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بعد از توافق شهردار تهران با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی مقرر شد که شهرداری تهران بتواند در قبال پرداخت 180 میلیارد تومان از عرصه راه آهن تهران تبریز در مناطق 17 و 18 بهره برداری و آن را تبدیل به یک عرصه شهری به عنوان باغ راه حضرت فاطمه (س) کند و این محدوده 9 کیلومتری از یک فضای بی دفاع شهری به فضای مناسب شهری با کارکردهای گردشگری، فرهنگی و فضاهای عمومی برای استفاده شهروندان تبدیل می شود.
او با بیان اینکه البته هنوز این سوله ها هنوز در مالکیت و حوزه نفوذ راه آهن است و به شهرداری واگذار نشده، اضافه کرد: برای واگذاری باید مراحل آن طی شود و حداکثر تا دو هفته دیگر کل این عرصه در اختیار شهرداری قرار می گیرد و در این صورت قطعا شهرداری اقدامات خود را به صورت قاطع انجام می دهد. شهرداری به دنبال این است که بتواند این مشکلات را رفع کند و با این اقدامات عمرانی که در حال شکل گیری است و با حضور عوامل اجرایی و مردم در این فضاها در ماه های آینده این معضل خود بخود رفع خواهد شد.
آماده سازی مسیر دوچرخه و پیاده راه پروژه باغ راه حضرت فاطمه(س) در منطقه 17، بزودی
لطفی پروژه باغ راه حضرت فاطمه ( س ) را از اولویت های شهرداری به عنوان یک ابر پروژه برشمرد و بیان کرد: این پروژه در منطقه 17 از میدان مدافعین حرم تا بزرگراه آیت الله سعیدی به طول 3 کیلومتر امتداد دارد و در آن پیاده راه سازی، 6 کیلومتر مسیر دوچرخه و در دو طرف نیز نوار فضای سبز که یک فضای مفرحی را برای عبور و مرور ایجاد کند، ایجاد می شود.
او با بیان اینکه در حال حاضر از این محدوده، عرصه ای 1200 متری در اختیار شهرداری قرار دارد، توضیح داد: فعالیت ها در این عرصه پیشرفت قابل ملاحظه ای دارد و برای بخشی که در اختیار شهرداری قرار نگرفته نیز پیمانکار انتخاب و تجهیز کارگاه انجام شده و به محض اینکه این فضا در اختیار شهرداری قرار گیرد، عملیات اجرایی آغاز می شود.
شهردار منطقه 17 در پایان ابراز امیدواری کرد که تا پایان خرداد و حداکثر اوایل تیرماه مسیر دوچرخه و پیاده راه این پروژه در منطقه 17 به اتمام برسد.
خبرنگار : علی سی پی

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250296/اقدامات-شهرداری-برای-کاهش-تعداد-سوله-ها--جابجایی-و-جمع-آوری-تاسیسات-4-سوله
بستن   چاپ