ایرانیان جهان
رونمایی از اولین شماره مجله الکترونیکی محیط زیست ویژه کودک و نوجوان
شنبه 8 خرداد 1400 - 14:26:00
ایرانیان جهان - معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اهداف و برنامه های این اداره کل در زمینه آموزش، توانمندسازی و جلب مشارکت های محیط زیستی گفت: نخستین «نشریه الکترونیکی محیط زیست ویژه کودک و نوجوان» خرداد ماه جاری و مصادف با هفته محیط زیست رونمایی خواهد شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار؛ عادل خزایی افزود: کودکان و نوجوانان در تمام جوامع اهمیت و جایگاه ویژه ای دارند و هزینه های کلانی نیز برای تربیت آنها صرف می‌شود. لذا با توجه به اینکه کودکان عامل پیوند نسل های گذشته و آینده در هر جامعه محسوب می شوند تأمین نیازهای فکری و نهادینه سازی ارزش های اجتماعی از دغدغه های بسیاری از مسئولین در راستای اجرای برنامه های هدفمند برای داشتن آینده ای بهتر برای کودکان بوده است.
معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد: انتقال فرهنگ ها، باورها، عادات و ارزش و در صورت لزوم اصلاح محیط اجتماعی و محیط زیستی در هر جامعه بی شک از طریق همین کودکان و آموزش به آنها و استمرار در تمرین آن جهت نهادینه سازی میسر خواهد بود. برای دستیابی به این مهم راههای مختلف و ارزشمندی وجود دارد اما همیشه ادبیات یکی از بهترین راهها در راستای انتقال این مفاهیم برای کودکان بوده و هست.
خزایی با بیان اینکه نشریه پلی است بین ذهن کاوشگر کودک و محیط اجتماعی او که به دلیل تداوم، تنوع مطالب و در دسترس بودن می‌توانند بخشی از برنامه خواندن کودک و نوجوان باشند و دارای کارکردهای گوناگونی همچون آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی هستند، گفت: یکی از انواع منابع الکترونیکی که می تواند به توسعه و کمال سطح دانش و آگاهی کودکان و نوجوانان کمک کند، نشریات الکترونیکی و تارنماهای ویژه آنها است که از طرفی می‌توانند پشتوانه علمی مدرسه نیز باشند و با فلسفه وجودی، اهداف و مقاصد آموزش و پرورش نیز همخوانی دارند. ارتقاء سطح دانش، آگاهی‌ها و جلب مشارکت کودکان و نوجوانان در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، تغییر نگرش و تغییر رفتار کودکان و نوجوانان از طریق آموزش و مشارکت، ایجاد دانش، آگاهی و دغدغه محیط‌زیستی در خانواده‎ها از طریق کودکان و نوجوانان از اهداف راه‌اندازی مجله الکترونیکی کودکان برای کودکان است.
به گفته او در این راستا اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نظر دارد در راستای اهداف و برنامه های خود در زمینه آموزش، توانمندسازی و جلب مشارکت های محیط زیستی، از بهار سال جاری نشریه الکترونیکی محیط زیست ویژه کودک و نوجوان را بصورت فصلی منتشر نماید که از اولین شماره آن در خرداد ماه و مصادف با هفته محیط زیست رونمایی خواهد شد.
معاون اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار یادآور شد: موضوع این نشریه پرداختن به مفهوم کلی محیط زیست بوده و قرار است در هر شماره به صورت جزئی به مباحث محیط زیست در حوزه کودکان بیشتر پرداخته شود. عمده محتوای این مجله توسط خود کودکان تهیه می گردد. بدین نحو که طی مدت دو ماه کلاسها و کارگاههای آموزشی حول محور محیط زیست و موضوعات تخصصی آن شماره از مجله توسط تسهیلگران و آموزشگران برای کودکان برگزار شده و ذهن کودک را به تفکر، کاوش و مشارکت دعوت می‌کنند و پس از آن کودکان متناسب با علاقه و ‌توانایی های خود به تولید محتوا برای نشریه می‌پردازند و محتوای تولید شده پس از ویرایش نهایی توسط سردبیر در بخش‌های مختلف مجله انتشار می‌یابند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250412/رونمایی-از-اولین-شماره-مجله-الکترونیکی-محیط-زیست-ویژه-کودک-و-نوجوان
بستن   چاپ