ایرانیان جهان
هراس سایبری در بازار رمزارز
یکشنبه 9 خرداد 1400 - 5:04:26 AM
ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /حمله سایبری به یکی از پروتکل‌های بستر بایننس موجب ترس سرمایه‌گذاران کوتا‌مدت شد. رمزارزها که در تلاش برای جبران افت شدید قیمتی خود بعد از چهارشنبه سیاه هستند هر روز با اخباری مواجه می‌شوند که مانع از شروع یا ادامه یک روند صعودی پایدار می‌شود. طلا نیز در هفته‌ای که گذشت توانست با رشدی تقریبا 15 دلاری مسیر خود را ادامه دهد اما اخیرا سوالاتی راجع به توان طلا برای ادامه این روند پیش آمده است. افزایش توان دلار در روز جمعه می‌تواند سیگنالی برای سرمایه‌گذاران این حوزه باشد.
تلاش بیت‌کوین برای عبور از مقاومت
بیت‌کوین در حال تلاش برای گذشتن مجدد از مقاومت 40 هزاردلاری است. طی دو روز گذشته بزرگ‌ترین رمزارز جهان با لمس این محدوده مقاومتی، نتوانست از آن عبور کند. طی ریزش‌های چند هفته‌ گذشته بازار، سرمایه موجود در بازار بیشتر به سمت آلت‌کوین‌ها حرکت کرده و برای مشاهده گذشتن بیت‌کوین از این مقاومت و شروع مجدد روند صعودی آن، باید شاهد بازگشت سرمایه به سمت آن بود. اما در روز جمعه بازار مجددا کاهشی شد و از پایین‌ترین قیمت روز گذشته نیز پایین‌تر رفت. اتریوم هم همین روند را نسبت به مقاومت دو هزار و 900 دلاری خود طی کرد. این افت احتمالا به دلیل آثار روانی ناشی از خبر حمله به پروتکل مالیات غیرمتمرکز برگرسوآپ که در بستر شبکه‌ بلوکی هوشمند بایننس فعال است، درگیر حمله وام فلش (Flash loan) شد که باعث شد هکرها حدود 2/ 7 میلیون دلار را به سرقت ببرند. برگرسوآپ در یکسری توییت اعلام کرد، مهاجمان سکه جعلی خود را ایجاد کردند و در نهایت قیمت دومی را تغییر دادند.
آیا نابودی بیت‌کوین ممکن است؟
چانگ‌پنگ ژائو، رئیس اجرایی صرافی بایننس در مصاحبه با کوین‌دسک بیان کرد که در حال حاضر هیچ نهادی قادر به از بین بردن بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین آن نیست. بنابراین دولت‌ها و ناظران دولتی باید از فناوری بلاک‌چین و رمزارزها حمایت کنند. ژائو ادامه داد: با توجه به اینکه این فناوری، در ذهن 500 میلیون نفر است، فکر نمی‌کنم اکنون کسی بتواند بیت‌کوین را تعطیل کند. به گفته ژائو، مبارزه با بیت‌کوین و سایر رمزارزها، مشابه امتناع از پذیرش مدل تجارت اینترنتی آمازون در زمان شروع کار غول تجارت الکترونیکی در اوایل دهه 1990 است. رمزارزها در اینجا برای از بین بردن دارایی‌های سنتی یا ارزهای فیات مورد حمایت دولت نیستند، بلکه برای آزادی بیشتر مالی هستند. ژائو به نولان بائرل، مشاور کوین‌دسک گفت: رمزارز فقط یک ابزار جدید است که می‌تواند آزادی پول را در سراسر جهان افزایش دهد. من آنها را به‌عنوان رقابت با تنظیم‌کننده‌ها نمی‌دانم. ادعای ژائو در حالی است که صرافی بایننس با افزایش نظارت روبه‌رو است؛ بیت‌کوین و سایر رمزارزها نیز پس از محبوبیت، بیش از هر زمان دیگر با موانع نظارتی خاص روبه‌رو هستند.
رکورد 5 ماهه در بازار طلا
فلز زرد در هفته گذشته با تثبیت و گذشتن از کانال هزار و 880 دلاری توانست برای اولین بار در پنج ماه گذشته از قیمت هزار و 900 دلار در هر اونس عبور کند. اما این صعود پایدار نبود و در پایان هفته طلا با برگشت به کانال هزار و 890 دلار در حال تلاش برای ثبات بخشیدن به خود و آمادگی جهت تلاش برای گذشتن از این کانال است. در مورد روند طلا باید عنوان کرد که نرخ بهره در ایالات‌متحده زودتر از زمانی که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند در حال کاهش است. این چیزی است که فدرال رزرو بسیار بر آن تاکید داشت.
سوفی گریفثس، تحلیلگر پلت‌فرم معاملات آنلاین اوآندا گفت: در حالی که ترس از تورم در طول ماه، بازارها را تحت‌تاثیر قرار داده است، فدرال رزرو در مورد انتظار برای اقدام برای تشدید سیاست ثابت و متین است. فدرال رزرو تایید می‌کند فشارهای ناشی از تنگناهای ایجادشده در زنجیره‌های تامین ایالات متحده پس از همه‌گیری کرونا که منجر به کاهش تقاضا شد می‌تواند بعد از پایان پاندمی منجر به گشایش بزرگی شود. کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک مرکزی، به ریاست جروم پاول نیز اصرار دارد که این فشارهای تورمی گذرا هستند و با بهبود کامل اقتصاد از همه‌گیری، کمرنگ می‌شوند. اما هنوز ابری تورمی بر سر طلا قرار دارد که می‌تواند آن را به عنوان بهترین ذخیره ارزش در زمان مشکلات مالی و سیاسی به حساب آورد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250483/هراس-سایبری-در-بازار-رمزارز
بستن   چاپ