ایرانیان جهان
گروکشی پاشینیان از باکو؛ در صورت عقب نشینی انتظاری متقابل داریم
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 08:04:37
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / نخست وزیر ارمنستان با اشاره به عقب نشینی نیرو‌های این کشور از مرز با جمهوری آذربایجان تاکید کرد: در این صورت انتظار اقدام مشابهی از سوی باکو داریم.
به نقل از خبرگزاری اسپوتینک، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با حضور در نشستی متشکل از برخی گروه‌های فعال سیاسی در ناحیه آوان پایتخت این کشور از آمادگی ایروان برای عقب نشاندن نیرو‌های ارمنی از مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد.
وی در این راستا با تاکید بر اینکه ارمنستان در مقابل این اقدام انتظار مشابه‌ای از سوی باکو دارد، گفت: در صورتی که مسکو با این ایده موافق باشد، مرزبانان روسی و یا گروهی از ناظران از گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا یا ترکیبی از صلحبانان و ناظران می‌توانند در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان حضور داشته باشند.
پاشینیان ادامه داد: نیرو‌هایی که قرار است در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر شوند، باید تضمین‌های لازم را ارائه دهند تا در مقابل شاهد عقب نشینی نیرو‌های نظامی ارمنستان از مرز باشند.
نخست وزیر ارمنستان در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه، سازمان امنیت دسته جمعی یک سیستم اصلی تامین امنیت است، افزود: با توجه به این موضوع روسیه شریک شماره یک ارمنستان در عرصه امنیتی محسوی می‌شود.
وی گفت: توافقنامه همکاری نظامی و سیستم پدافند هوایی مشترکی میان ارمنستان و روسیه وجود دارد.
تنش طی هفته‌های اخیر در استان سیونیک ارمنستان واقع در منطقه مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان افزایش یافته است.
ساعاتی پیش، استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی سازمان، ملل آذربایجان و ارمنستان را به خویشتن داری درخصوص هر اقدامی که موجب افزایش تنش‌ها شود، فراخواند.
او گفت: تحولات مرز‌های میان آذربایجان و ارمنستان را با نگرانی دنبال می‌کنیم و همه نهاد‌های اثرگذار را به خویشتنداری نسبت به هر اقدامی که تنش‌ها میان دو کشور را افزایش دهد، دعوت می‌کنیم.
پیش از این، وزارت دفاع ارمنستان در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی ارمنستان که می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد غیرقابل قبول است، خواستار خروج بی قید و شرط نیرو‌های جمهوری آذربایجان از خاک این کشور شد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به حل تمامی مشکلات خود از راه‌های مسالمت‌آمیز دعوت می‌کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/250504/گروکشی-پاشینیان-از-باکو؛-در-صورت-عقب-نشینی-انتظاری-متقابل-داریم
بستن   چاپ