ایرانیان جهان
مرکل و ماکرون از دانمارک و آمریکا درباره "رسوایی شنود" توضیح خواستند
چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 4:00:55 AM
ایرانیان جهان - ایسنا / افشای همکاری سرویس اطلاعاتی دانمارک با آژانس امنیت ملی آمریکا در ماجرای شنود از سیاستمداران ارشد اروپایی ابراز نارضایتی عمیقی به دنبال داشت؛ صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه چنین عملکردی از سوی دوستان و متحدان را "غیرقابل قبول" خواندند.
به نقل از دویچه وله، صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه از دانمارک و آمریکا خواسته‌اند در باره مسئله شنود توضیح دهند و جوانب امر را شفاف‌سازی کنند. امانوئل ماکرون پس از نشست مجازی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با لحنی اعتراضی گفت: «چنین چیزی بین شرکا پذیرفتنی نیست. انتظار می‌رود دانمارک و آمریکا حقایق امر را به وضوح توضیح دهند.»
آنگلا مرکل نیز از آنچه روی داده، برانگیحته است. او در تایید انتقاد ماکرون گفت: «نگرش دولت آلمان نسبت به شنود مکالمات مقامات سیاسی همان است که قبلا بود.»
اشاره مرکل به اکتبر 2013 است که مشخص شد، آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات میلیون‌ها شهروند آلمانی را جمع‌آوری کرده و تلفن همراه صدراعظم را نیز تحت کنترل و شنود داشته است. آن موقع نیز صدراعظم "جاسوسی بین دوستان" را به چالش کشیده بود.
مرکل با استقبال از این که دولت دانمارک اقدام سرویس مخفی را تقبیح کرده، گفت: «این از نظر من نه تنها مبنایی برای روشن کردن موضوع است، بلکه به اعتمادآفرینی نیز کمک خواهد کرد.»
دولت دانمارک از ماجرای شنود تبری جسته است. ترینه برامسن، وزیر دفاع این کشور گفته است: «شنود سیستماتیک متحدان نزدیک غیرقابل قبول است.» سرویس اطلاعاتی دانمارک اما سکوت پیشه کرده و پرسش‌های رسانه‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است.
طبق گزارش رادیو دانمارک و تیم روزنامه‌نگاران تحقیقی آلمانی از روزنامه زود دویچه و شبکه‌های رادیوتلویزیونی غرب و شمال آلمان (WDR و NDR)، سرویس اطلاعاتی ارتش دانمارک به سرویس مخفی آمریکا امکان استفاده از یک ایستگاه شنود مخفی در نزدیکی کپنهاگ را داده است.
بنا بر این تحقیقات در فاصله سال‌های 2012 تا 2014 علاوه بر مکالمات آنگلا مرکل، صحبت‌های فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور کنونی و وزیر خارجه وقت آلمان و پتر اشتاین‌بروک، کاندیدای حزب سوسیال دموکرات برای مقام صدراعظم نیز شنود شده‌اند.
در همین بازه زمانی تماس‌های سیاستمداران ارشد فرانسه، نروژ و سوئد نیز استراق سمع شده است. سوئد و نروژ هم خواهان پاسخگویی دانمارک و شفاف‌سازی ماجرای جاسوسی شده‌اند.
گفته شده که شنود مکالمات رهبران کشورهای اروپایی از طریق یک نقطه تبادل اینترنتی در ایستگاه "سانداگرگاردان" در نزدیکی کپنهاگ و کمک سازمان اطلاعات دانمارک میسر شده است. 
دانمارک از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا و تنها کشور منطقه اسکاندیناوی است که همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپا است.
کلمان بون، وزیر مشاور دولت فرانسه در امور اروپا نیز گفته که جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی با کمک دانمارک "بسیار نگران‌کننده" است. او احتمال تاثیرگذاری این ماجرا بر همکاری‌های اتحادیه با ایالات متحده را رد نکرده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/251134/مرکل-و-ماکرون-از-دانمارک-و-آمریکا-درباره-"رسوایی-شنود"-توضیح-خواستند
بستن   چاپ