ایرانیان جهان
تداوم زندگی در گرو حفاظت از محیط زیست/ علیرضا ناطقی _ مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی به مناسبت 15 خرداد روز جهانی محیط زیست
چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 15:36:46
وزارت رفاه
ایرانیان جهان -

سرمایه‌گذاری در محیط زیست و حفظ منابع طبیعی، از لازمه ‌های رشد و توسعه پایدار محسوب می‌شود. نقش آفرینی در اهمیت و ضرورت پاسداری از محیط زیست، افزایش سطح اندیشه همگانی، گسترش حمایت از فعالان و شرکتهای تعاونی زیست محیطی می تواند نقش موثری در توسعه اجتماعی ایفا کند.
در این راستا تلاش و زحمات فعالان و شرکت های تعاونی زیست محیطی بسیار موثر و ستودنی است.
"تعاونی های زیستی محیطی" یا "شغل سبز"، نهادی اقتصادی هستند که با مشارکت فعالان محیط زیستی در تولید و خدمات و کاهش مصرف انرژی، مواد اولیه، آب و کاهش هزینه‌های آلودگی و پس ماند تولیدی و محیطی، پاک سازی و حفظ ونگهداری از فضای سبز پارک‌ها، اماکن، شهرها، جمع‌آوری ضایعات و گردشگری و روستاها و مهم تر از همه توسعه فعالیت های دوستداران بهداشت و زنده نگه داشتن کیفیت محیط زیست، طبیعت و جانداران تشکیل می شوند ، لذا یکی از مهم ترین نهادها در توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و اشتغالزایی و بهبود معیشت و اهداف کلان و حفظ محیط زیست ایران هستند.
از تعداد 27 هزار و 89 شرکت تعاونی خدماتی درکشور، بیش از 314 شرکت تعاونی زیست محیطی که تقریبا 1.2 درصد از کل را به خود اختصاص داده، مشغول فعالیت هستند.
این تعاونی ها دارای بیش از 2 هزار و 553 نفر عضو بوده و موفق به ایجاد اشتغال برای بیش از 4 هزار 274 نفر در کشور شده اند و با توجه به توسعه صنعتی و افزایش آلودگی های زیست محیطی و بر اساس ضرورت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سال1368 زمینه‌ساز تشکیل تعاونی‌های خدماتی زیست محیطی را فراهم کرد که از مشارکت فعالان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، با مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و تحت نظارت این سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
هدف اصلی تشکیل این تعاونی‌ها ترویج و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی و انجام فعالیت‌های گسترده در بخش محیط زیست کشور و ایجاد کار و اشتغال برای فارغ‌التحصیلان است .
روز جهانی محیط زیست را به بخش تعاون و دوست داران طبیعت تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/251388/تداوم-زندگی-در-گرو-حفاظت-از-محیط-زیست--علیرضا-ناطقی-_-مدیر-کل-دفتر-تعاونی-های-خدماتی-به-مناسبت-15-خرداد-روز-جهانی-محیط-زیست
بستن   چاپ