ایرانیان جهان
چاووش اوغلو در فرانسه: آماده گفت‌وگوی سازنده درباره سامانه اس 400 هستیم
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 12:07:34 PM
ایرانیان جهان- وزیر خارجه ترکیه عنوان کرد: سامانه موشکی اس 400 روسیه که از سوی ترکیه خریداری شده، تهدیدی علیه امنیت ناتو نیست. این سامانه هیچ ریسکی را متوجه ناتو نمی‌کند. ترکیه مصمم است که در موضوع اس 400، بر اساس دیدگاه واقع بینانه، گفتگویی سازنده داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که به فرانسه رفته است در یادداشتی که برای نشریه فرانسوی «آپینیون» نوشته، آورده است: ترکیه و فرانسه دو کشور دوست و متفق هستند و چنین نیز خواهند ماند. برای اینکه این دوستی و صمیمیت دچار مشکل نشود، دیگر نباید جایی برای سو تفاهم وجود داشته باشد.

وی افزود: دو کشور متفق، یک دوره غیرمعمول استرس زا را پشت سر می گذارد. تماس تلفنی اردوغان و ماکرون در ماه مارس فرصتی برای تقویت روابط است. سفر به پاریس و دیدارهای من در این سفر، اراده ما را نشان می دهد. 

چاووش اوغلو با اشاره به مسائل منطقه ای که دو کشور را در مقابل هم قرار داد، نوشت: امروز به طور فزاینده ای دیدگاه ها و علایق مشترک در مورد بسیاری از موضوعات مشخص شده است. دو کشور در موضوع سوریه، رسیدن کمکهای انسانی، حفظ تمامیت ارضی سوریه و حرکت رو به جلو روند سیاسی را از جمله مسائل مهمی دانست که اولویتهای سیاسی یکسانی محسوب می شوند. با کشورهای متحدمان در مقابله با داعش، اختلافاتمان درباره گروه تروریستی پ ک ک/ی پ گ وقتی همکاری با این گروه تمام شود می توان بر آن غلبه کرد. هدف پ ک ک/ی پ گ مقابله با داعش نیست، تجزیه سوریه و کنترل مرز ناتو و اروپا با استفاده از تروریستها با ایجاد یک منطقه(خودمختار) است که کسی نمی تواند آن را انکار کند. متحدانمان باید بدانند که این گروه تروریستی یک تهدید امنیت ملی برای ما محسوب می شود و نباید آن را انکار کنند.

وی افزود: ترکیه و فرانسه دو کشور دوست و متحد هستند و چنین نیز خواهند ماند.

وزیر خارجه ترکیه یادآور شد: سامانه موشکی اس 400 روسیه که از سوی ترکیه خریداری شده است، تهدیدی علیه امنیت ناتو نیست. این سامانه هیچ ریسکی را متوجه ناتو نمی کند. ترکیه مصمم است که در موضوع اس 400، بر اساس دیدگاه واقع بینانه، گفتگویی سازنده داشته باشد. 

وزیر خارجه ترکیه روز گذشته(یکشنبه) به فرانسه رفته و امروز نیز در پاریس خواهد بود تا در این سفر دو روزه دیدارهایی با مقامات این کشور داشته باشد.

فرانسه و ترکیه طی دو سال اخیر روابط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده اند که اوج آن به جنگ قره باغ و حمایت پاریس از ارمنستان در این جنگ باز می گردد.

پاریس خواهان تحریم ترکیه از سوی اتحادیه اروپا بود اما این خواسته با مخالفت برخی کشورها از جمله ایتالیا روبرو شد و آلمان نیز به عنوان میانجی خواستار تفاهم بیشتر ترکیه با کشورهای اروپایی شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/251992/چاووش-اوغلو-در-فرانسه--آماده-گفت‌وگوی-سازنده-درباره-سامانه-اس-400-هستیم
بستن   چاپ