ایرانیان جهان
سفیر اسبق انگلیس با اشاره به تجربه برجام: با وجود شبه‌ترامپ‌ها، فایده توافق با بایدن چیست؟
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 12:16:41 PM
ایرانیان جهان-

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفیر پیشین انگلیس در آمریکا معتقد است که با توجه به اقدام دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای ایران، «متحدان و دشمنان» واشنگتن درباره توافق با این کشور تردید دارند.

روزنامه «گاردین» گزارشی درباره سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به انگلیس برای حضور در نشست سران «گروه 7» منتشر کرد و نظرات یک چهره شناخته شده انگلیسی را درباره محور گفت‌و‌گوهای سران این هفت کشور جویا شد.

نشست سران گروه هفت قرار است 11 تا 13 ژوئن (21 تا 23 خرداد) به میزبانی انگلیس برگزار شود و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سفر خارجی خود بعد از آغاز به کار قرار است به انگلیس برود.

در گزارش گاردین آمده است: «جو بایدن اولین سفر خود به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده را طی این هفته انجام خواهد داد و مصمم است که متحدان و دشمنان (واشنگتن) را متقاعد کند بعد از چهار سال زمامداری دونالد ترامپ، "آمریکا دوباره (به عرصه تحولات جهانی) برگشته است"».

بایدن قرار است در جریان این سفر، ضمن حضور در نشست گروه 7، به صورت دوجانبه با نخست‌وزیران انگلیس، بلژیک و روسای جمهور روسیه و ترکیه دیدار کند.

«پیتر وستماکوت» سفیر اسبق انگلیس در آمریکا در مصاحبه با گاردین گفت: «چیزی که بایدن و بسیاری از دیگر اعضای تیم او از آن کشورها (در نشست گروه 7) که این تیم تلاش خواهد کرد آنها را به انجام کاری متقاعد کند، خواهند شنید این است که "چطور ما بتوانیم حرف آمریکا را بپذیریم؟"»


اوباما و «پیتر وستماکوت» سفیر پیشین انگلیس

 

سفیر پیشین انگلیس در آمریکا با اشاره به حصول توافق برجام در دولت باراک اوباما و خروج از این توافق در دولت ترامپ تصریح کرد: «ببینید چه اتفاقی برای توافق هسته‌ای ایران افتاد: (این توافق) توسط رئیس‌جمهور بعدی (آمریکا) پاره شد».

سفیر سال‌های 2012 تا 2016 لندن در واشنگتن افزود: «اگر یک ترامپ دیگر یا فرد شبیه به ترامپ در کاخ سفید حضور یابد، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه فایده‌ای دارد که با شماها (اعضای دولت بایدن) در حال حاضر به توافق برسیم وقتی که ارزش کاغذی که توافق روی آن پرینت می‌شود را ندارد؟ به نظر من، آنها متوجه آسیب وارد شده به وجهه آمریکا به عنوان یک متحد قابل اتکا هستند».

ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 در اقدامی غیرقانونی و خلاف تعهدات مصرح آمریکا در برجام و همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، این کشور را از این توافق بین‌المللی کرد و با هدف رسیدن به آنچه «توافق بهتر» با ایران خوانده بود، کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفت.

جو بایدن از زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2020 اعلام کرد که در صورت پیروزی و رئیس‌جمهور شدن، به شرط بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی، آمریکا را به این توافق برمی‌گرداند.

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند آمریکا طرفی بوده است که به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد و در صورت اقدام واشنگتن برای پایبندی کامل به تعهداتش در این توافق و راستی آزمایی آن توسط تهران، اقدامات جبرانی ایران برداشته خواهد شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/251995/سفیر-اسبق-انگلیس-با-اشاره-به-تجربه-برجام--با-وجود-شبه‌ترامپ‌ها،-فایده-توافق-با-بایدن-چیست؟
بستن   چاپ