ایرانیان جهان
چاووش‌ اوغلو: ترکیه و فرانسه همچنان متحد و دوست باقی می‌مانند
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 02:52:17
ایرانیان جهان - ایسنا / وزیر خارجه ترکیه در سرمقاله‌ای نوشت، آنکارا و فرانسه همچنان به روابط دوستانه خود ادامه می‌دهند.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سرمقاله‌ای برای روزنامه فرانسوی لو پینیون و در جریان سفر دو روزه‌اش به پاریس نوشت: ترکیه و فرانسه کشورهای متحد و دوست هستند و این اتحاد و دوستی را ادامه می‌دهند. ما باید مطمئن شویم که هیچ سوءتفاهمی باعث برهم خوردن این رابطه دوستانه نمی‌شود.
وی همچنین گفت، روابط بین دو کشور در بازه سخت و پر تنش هم به راهش ادامه داد که این برای دو کشور متحد، غیرمعمول است.
وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به برقراری ارتباط بین رجب طیب اردوغان و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری ترکیه و فرانسه ادامه داد: این ارتباط به آنها فرصت تحکیم روابط را داد. سفر من به پاریس بازتاب این خواسته مشترک است.
چاووش‌اوغلو همچنین گفت، آنکارا و پاریس حالا مسائل مشترکی را مورد بررسی قرار می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند که اخیرا باعث شده تا در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. ترکیه و فرانسه اولویت‌های مشترکی در بسیاری از مسائل مختلف از جمله سوریه، ارسال کمک‌های بشردوستانه، ضرورت رسیدن به یک روند سیاسی و حفظ یکپارچگی این کشور دارند.
وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: مذاکرات مثمرثمر و صادقانه درباره سوریه با دولت پاریس انجام می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانند مقابله با داعش هدف اصلی یگان‌های حفاظت خلق و پ.ک.ک نیست، گفت: این گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد تفرقه در سوریه و تشکیل یک کریدور تروریستی در سراسر مرز کشورهای عضو ناتو و اروپا هستند. متحدانمان باید بدانند که این سازمان‌ تروریستی یک تهدید برای امنیت ملی ما است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
چاووش‌اوغلو همچنین ادامه داد، ترکیه و فرانسه اولویت‌های مشترکی درباره لیبی دارند که شامل ثبات و وحدت سیاسی این کشور، حمایت از دولت وحدت ملی، آتش بس دائمی و همچنین مقابله با تروریسم و مهاجرت‌های غیرقانونی می‌شود.
وی همچنین درباره مسائل پیش آمده درباره مدیترانه شرقی نیز گفت، مناقشات بین ترکیه و یونان حالا با گفتگوی آرام در چارچوب مکانیسم‌های مختلف بین دو کشور در حال رسیدگی است. درباره مساله قبرس نیز، ترکیه از اقدامات قبرس ترک‌نشین و قبرس‌یونانی‌نشین در صورتی حمایت می‌کند که دو طرف درباره موضوعات گفت‌وگوها توافق کنند.
وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به تنش‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز گفت، آنکارا و پاریس می‌توانند از صلحی با دوام که به نفع مردم دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است، حمایت داشته باشند.
وی همچنین درباره خرید سامانه‌های دفاعی اس-400 روسی نیز گفت،‌ این سامانه‌ها خطر امنیتی برای ناتو نیستند و ترکیه مصمم است که این مساله را بر اساس موازین واقعی و از طریق گفتگوهای سازنده مورد بررسی قرار دهد.
این دیپلمات ارشد ترکیه‌ای همچنین تاکید کرد که فرانسه می‌تواند در مقابله با تروریسم روی آنکارا حساب کند و ادامه داد: مفتخرم که این همکاری هرگز از بین نرفته و همچنان ادامه دارد.
وی درباره روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیز گفت، آنکارا امیدوار است که فرانسه بتواند با کمک به تحولاتی که به نفع اتحادیه اروپا و روابط دو جانبه است، به نیروی محرکه‌ای برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/252086/چاووش‌-اوغلو--ترکیه-و-فرانسه-همچنان-متحد-و-دوست-باقی-می‌مانند
بستن   چاپ