ایرانیان جهان
جاده سیاست تل‌آویو به پیچ خطرناک نزدیک شده است
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 02:54:16
ایرانیان جهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پریسا فیضی/ اسرائیل در حال عبور از یک مرحله تنش سیاسی است که با مرحله پیش از ترور اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین این رژیم در سال 1995 به ضرب گلوله یک تندرو یهود شباهت دارد؛ به ویژه پس از آنکه شایاک علنا هشدار داد اظهارات تحریک‌آمیز ممکن است به ترورهای سیاسی و اقدامات خشونت آمیز منجر شود.
در پی لفاظی‌های مسئولان رژیم صهیونیستی و تظاهرات مقابل منازل برخی رهبران راستگرا و تهدید چهره‌هایی چون نفتالی بنت، رهبر حزب "یمینا" و نخست وزیر احتمالی این رژیم و آیلت شاکد، از دیگر چهره‌های مطرح یمینا به ترور که به تشدید حفاظت از این مسئولان انجامید، خبرگزاری فلسطینی سما در تحلیلی نوشت: بعد از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کسب اکثریت پارلمانی برای ادامه رهبری دولت شکست خورد و روون ریولین، رئیس اسرائیل یائیر لاپید، رهبر حزب «آینده‌ای هست» را مامور به تشکیل دولت کرد، شدت و تنش این مرحله بیشتر شده است.
لاپید دست به تلاش‌های بسیاری برای تشکیل دولت زد و چند ساعت قبل از پایان مهلت واگذار شده، چهارشنبه شب گذشته توافق برای تشکیل دولتی جدید به همراه نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا را به ریولین اعلام کرد؛ دولتی که شامل ترکیب ناهمگونی از احزاب چپ گرا، راست گرا، لیبرال، نژاد پرست، مذهب‌گرا و یک حزب اسلامی عربی است که چنین امری در تاریخ اسرائیل بی سابقه است.
نتانیاهو اولین گام‌های رویارویی را چند روز قبل با درخواست از نمایندگان راستگرا برای عدم رای اعتماد به دولت جدید آغاز کرد.
وی در فیسبوک خود نوشت: "بنت، نقب را به منصور عباس (رئیس فهرست مشترک عربی و از اعضای ائتلاف دولت جدید) فروخت و تمامی اعضای دولت باید با این دولت چپ گرای خطرناک مخالفت کنند."
نتانیاهو همچنین در نشست پارلمانی حزب لیکود گفت که دولت تغییر، نمی‌تواند از اسرائیل حفاظت کرده یا مانع از دستیابی ایران به زرادخانه هسته‌ای شود و یا با غزه برخورد کند. وی گفت که اگر هم این دولت تصویب شود، ما به زودی آن را برخواهیم انداخت.
با این اظهارات محافل سیاسی اسرائیل بیم این را دارند که نتانیاهو با راهپیمایی "پرچم‌ها" موافقت کند تا اوضاع را پیچیده‌تر کرده و امکان تشکیل دولت جدید را کمتر کند.
پس از اینکه نتانیاهو به تحریک و ترساندن حامیان ائتلاف دولت جدید متهم شد، وی هرگونه تحریک به خشونت را محکوم کرد.‌
در همین راستا، خاخام‌های ارشد صهیونیست دینی و در راس آنها "حاییم دروکمان" شنبه شب بیانیه‌ای علیه تشکیل دولت تغییر داده و حامیان خود را به انجام هر کاری فراخواندند تا دولت این چنینی شکل نگیرد.
پس از آن نداف ارگمان، رئیس شاباک نیز هشدار نادری را مطرح کرده و نسبت به وقوع ترورهای سیاسی هشدار داده است. وی تاکید کرده که تحریک علیه دولت ممکن است به خونریزی بینجامد.
ارگمان در بیانیه‌ای بدون آنکه نامی از کسی ببرد، گفت: اخیرا افزایش گفتمان تحریک آمیز و خشونت را به صورت گسترده به ویژه در شبکه‌های اجتماعی رصد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: این گفتمان میان گروه‌ها یا افراد خاص ممکن است اینگونه تفسیر شود که گفتمانی است که اجازه فعالیت خشونت آمیز و غیر قانونی را می‌دهد که ممکن است باعث آسیب فیزیکی شود.
از زمانی که بنت پیوستن خود به لاپید را اعلام کرده است، دستگاه‌های امنیتی حفاظت از وی را بیشتر کرده‌اند. همزمان با این امر راستگراها تظاهرات‌هایی را در نزدیکی منازل اعضای حزب وی برگزار می‌کنند تا آنها را از پیوستن به دولت بازدارند.
حاییم ارکمان از رهبران سیاسی و دینی خواسته تا احساس مسئولیت داشته و لحن تحریک آمیز احتمالی را کاهش دهند.
این هشدار بی سابقه یادآور دوران قبل از ترور اسحاق رابین توسط یک تندرو یهودی است به این خاطر که تلاش داشت به توافق اراضی در ازای صلح با فلسطینیان دست یابد.
چپ گراها آن زمان طی سال‌ها انگشت اتهام را به سمت نتانیاهو نشانه می‌گرفتند، چرا که وی قبل از این ترور نقشی تحریک آمیز را ایفا کرده بود، اما نتانیاهو به شدت این اتهام را رد کرده و بارها این ترور را محکوم کرد.
علمای دینی یهود در بیانیه‌ای با عنوان «دعوت خاخام‌های اسرائیل» اعلام کردند، دولتی که لاپید درصدد تشکیل آن است به صورت کامل با تمایل مردم مغایرت دارد، همانطور که به‌صورت قاطعانه در انتخابات اخیر این مسئله بیان شد.
این خاخام‌ها اعلام کردند که نمی‌توان نسبت به تشکیل دولتی در اسرائیل تسلیم شد که مسائل بسیار اساسی را در امور دین و دولت هدف قرار خواهد داد؛ اموری که از زمان تشکیل اسرائیل تا به امروز از طریق تمامی دولت‌های اسرائیل رایج بوده است.
دروکمان پس از آن در فایل تصویری اعلام کرد اینجا هیچ تحریکی وجود ندارد، تحریک در ذهن آن افرادی است که فقط آن را می‌گویند. امکان انجام هر کاری که به روش دموکراتیک شدنی است، وجود دارد تا از تشکیل این دولت ممانعت به عمل آید.
تعدادی از نویسندگان آنچه که در اسرائیل در جریان است به یک «جنگ داخلی» در جناح راستگرا تشبیه کرده و گفتند که این مرحله یک "پیچ خطرناک در حیات سیاسی و حزبی اسرائیل" است.
ناظران بر این باور هستند بعد از آنکه جریان راست گرا طی دو دهه اخیر در اسرائیل سلطه داشت اگر دولت جدید تشکیل شود احتمال تجزیه و دودستگی راستگراها وجود دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/252108/جاده-سیاست-تل‌آویو-به-پیچ-خطرناک-نزدیک-شده-است
بستن   چاپ